Onderwijsongelijkheid

Onderzoeksgroep

Deze onderzoeksgroep is gericht op de oorzaken en gevolgen van onderwijsongelijkheid in Nederland en daarbuiten met een focus op hoe bijgedragen kan worden aan gelijke onderwijskansen. De onderzoeksgroep bestaat uit onderzoekers met verschillende disciplinaire achtergronden, waardoor onderzoeksprojecten multidisciplinair zijn en gebruik maken van zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoekmethoden.

Uitgelicht

Vergrootglas met wetenschapper

De onderzoeksgroep Onderwijsongelijkheid in de media

In deze rubriek vind je een overzicht van onderzoekers van de onderzoeksgroep 'Onderwijsongelijkheid' die deze maand in de media verschenen. Deze keer met een bijdrage van extern onderzoeker Marjolein Muskens.

klas

Jongens presteren minder goed op middelbare school dan meisjes door ‘foute vrienden’

Jongens halen lagere cijfers dan meisjes op de middelbare school, deels doordat hun vrienden zich vaker misdragen. Dat blijkt uit onderzoek van onderwijssocioloog Margriet van Hek.

Logo van KBA Nijmegen

KBA Nijmegen

De onderzoeksgroep Onderwijsongelijkheid is een samenwerking met onderzoeksinstituut KBA Nijmegen. KBA Nijmegen is sinds de oprichting in 2001 een van de toonaangevende onderzoeksinstituten op het gebied van onderwijs, de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt en de organisatie van arbeid. De afgelopen jaren is het steeds groter geworden en inmiddels werken er zo’n 35 mensen aan onderzoek, ontwikkeling en beleidsadviezen.

Onderzoeksprojecten

Kinderen in klaslokaal

Van Breder Naar Beter

In dit project wordt onderzocht hoe Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs heterogene brugklassen inrichten. Er wordt gekeken naar de effecten van verschillende inrichtingvarianten op de ontwikkeling van leerlingen en kansengelijkheid.

Logo's van alle deelnemers van het onderzoeksconsortium

School en Omgeving

In dit project wordt in samenwerking met drie scholen onderzoek gedaan naar het programma School en Omgeving. Dat is een programma waarin leerlingen buiten schooltijd een gevarieerd aanbod aan extra ontwikkelprogramma's volgen.

Logo Koersen op Kansengelijkheid

Koersen op kansengelijkheid in het onderwijs

In dit project wordt onderzocht hoe verschillende actorgroepen in het onderwijs werken aan kansenongelijkheid in het onderwijs en we onderzoeken of een ‘serious policy game’ kan bijdragen aan betere samenwerking.

Nieuws

Vergrootglas met wetenschapper

'We hebben beter onderzoek naar onderwijsongelijkheid nodig’

Op de Radboud Universiteit wordt veel onderzoek gedaan naar onderwijs en sociale ongelijkheid. Dat gebeurt door onderzoekers met verschillende achtergronden, zoals sociologen, onderwijskundigen, pedagogen en antropologen.

klas

Jongens presteren minder goed op middelbare school dan meisjes door ‘foute vrienden’

Jongens halen lagere cijfers dan meisjes op de middelbare school, deels doordat hun vrienden zich vaker misdragen. Dat blijkt uit onderzoek van onderwijssocioloog Margriet van Hek.

friends on a staircase all smiling

Vergroot de brede brugklas de kansengelijkheid in het onderwijs?

Onderwijsantropoloog Floris Burgers onderzoekt de effectiviteit van de brede brugklas om de succesfactoren te kunnen identificeren.

Onderzoek

Het onderzoek van de groep richt zich op een verscheidenheid aan onderwerpen over sociale ongelijkheden binnen het onderwijs, zoals onder andere ongelijkheid naar sociaaleconomische-, gender- of migratieachtergrond van leerlingen en de rol van het onderwijssysteem, differentiatie, segregatie en ouderbetrokkenheid daarin. Het concept ‘kansengelijkheid’ staat centraal in veel onderzoek van deze groep en projecten worden vaak uitgevoerd in nauwe samenwerking met onderzoekers van andere universiteiten, onderzoeksinstituten of onderwijsprofessionals. De groep zet sterk in op het genereren van onderzoek met impact: samen met de praktijk wordt gewerkt aan de opgave van het creëren van gelijke kansen in het onderwijs.

Contactinformatie

024 361 2822
Postadres
Postbus 9104
6500HE NIJMEGEN
Contactpersoon
dr. F. Burgers (Floris)