Faculty of Science

Conny Aerts elected as KNAW member

Date of news: 29 April 2021

Today the KNAW (Royal Netherlands Academy of Arts and Science) announced that it has elected Conny Aerts as a new (foreign) member. Please find a brief biography below (in Dutch only). Another new member is Jana Roithova (1974), who is professor of spectroscopy and catalysis at our Faculty of Science.

We congratulate Conny on her election!

Conny Aerts (1966)
Hoogleraar sterrenkunde, KU Leuven en Radboud Universiteit

Conny Aerts bestudeert het inwendige van sterren aan de hand van bevingen aan hun oppervlak. Haar baanbrekende werk heeft ervoor gezorgd dat we de interne structuur en evolutie van sterren beter kunnen modelleren. Ze is een drijvende kracht achter de inzet van ruimtesatellieten om sterren te onderzoeken. Dit heeft tot een schat aan nieuwe ontdekkingen geleid over de massa, omvang, chemische samenstelling en leeftijd van sterren. Naast haar succesvolle wetenschappelijke werk schreef Aerts hét studieboek over astroseismologie, zet ze zich onvermoeibaar in voor genderbalans in de wetenschappelijke wereld en informeert ze het grote publiek over sterrenkunde door haar vele activiteiten op het gebied van wetenschapscommunicatie .