Op deze pagina vind je praktische documenten voor de begeleiding van onze studenten tijdens de Eenjarige Educatieve Master, zoals de stagewijzer en beoordelingsformulieren.
1. Stagewijzer
2. Opleidingsgids
3. Opleidingsdoelen
4. Stagebeoordelingsformulier
Het stagebeoordelingsformulier van de Radboud Docenten Academie 2025-2026 bevat drie onderdelen:
• Professionele grondhouding
• Ontwikkelrapport
• Rubric waarin alle streefniveaus voor alle beoordelingsmomenten verzameld staan
Er zijn twee punten waarop het stagebeoordelingsformulier is aangepast ten opzichte van vorig jaar. De items uit de rubric zijn nu geordend naar opleidingsdoelen en de berekening van de beoordeling is gewijzigd. Dus ook voor begeleiders die al vaker hebben gewerkt met ons beoordelingsformulier is het van belang op tijd het formulier te bekijken.
5. Stagedossier
Jouw student houdt een stagedossier bij waarin jij als begeleider zicht houdt op zijn of haar ontwikkeling en feedback geeft. Meer informatie hierover vind je in de stagewijzer. Hoe je toegang krijgt tot het dossier, wat de indeling is en hoe je feedback plaatst, kun je nalezen in de hand-out die je hieronder vindt.
6. Handelingsbeeld dialogisch onderwijzen
Als docent voer je veel gesprekken in de klas, waaronder een nabespreking, discussie of onderwijsleergesprek. Het uitvoeren van deze gesprekken is een complexe docentvaardigheid. Daarom oefenen studenten hiermee in de opleiding, als onderdeel van het beroepsproduct De Meesterproef. Ze doen dit aan de hand van een expliciet handelingsbeeld van wat een docent doet om het redeneren met de klas te bevorderen. Het onderstaande document bevat dit handelingsbeeld.
7. Werken met LES-OGENBLIKKEN
Alle studenten en begeleiders ontvangen het kaartspel LES-OGENBLIKKEN. Dit kaartspel helpt bij het vooruitblikken en terugblikken op lessen. Het bevat een korte handleiding en achttien dubbelzijdige kaarten. Met de vragen op de voorkant van de kaarten blik je vooruit, en met de vragen op de achterkant blik je terug op de les. Er zijn drie aanvullende documenten bij het kaartspel. Deze staan hieronder.
- De 'Overzichtstabel LES-OGENBLIKKEN' geeft een overzicht van alle vragen op de kaartjes.
- De 'Handreiking begeleidingsgesprekken' geeft informatie over hoe je het kaartspel in de begeleiding kunt inzetten.
- Het 'Planformulier bij LES-OGENBLIKKEN' bevat een lesplanformulier inclusief een korte toelichting op hoe dit te gebruiken.
8. Overige documenten
Je vindt hier het overzicht van de instituutsopleiders en de scholen waaraan zij verbonden zijn.