Op deze pagina vind je praktische documenten voor de begeleiding van onze studenten tijdens de Tweejarige Educatieve Master, zoals de stagewijzer en beoordelingsformulieren.
Stage
Hieronder vind je de stagewijzer van de Tweejarige Educatieve Master. Er zijn twee versies: één voor studenten die starten met hun begeleide stage en één voor studenten die starten met hun zelfstandige stage.
1. Stagewijzer
2. Opleidingsdoelen
3. Stagebeoordelingsformulier en single point rubrics
Het stagebeoordelingsformulier van de Radboud Docenten Academie 2024-2025 bevat drie onderdelen:
• Professionele grondhouding
• Ontwikkelrapport
• Rubric waarin alle streefniveaus voor alle beoordelingsmomenten verzameld staan
Single point rubrics
Om ervoor te zorgen dat de student en de begeleiders op elk moment – dus ook aan het begin van de stage – zich gericht kunnen oriënteren op de stagedoelen hebben we single point rubrics ontwikkeld. Dit zijn een viertal documenten die een aanzet geven tot een gesprek over vragen als: wat wordt van de student verwacht, welke kwaliteiten laat de student al zien en wat zijn mogelijke uitdagingen en aandachtspunten om tijdens de stage aan te werken?
4. Werken met LES-OGENBLIKKEN
Alle studenten en begeleiders ontvangen het kaartspel LES-OGENBLIKKEN. Dit kaartspel helpt bij het vooruitblikken en terugblikken op lessen. Het bevat een korte handleiding en achttien dubbelzijdige kaarten. Met de vragen op de voorkant van de kaarten blik je vooruit, en met de vragen op de achterkant blik je terug op de les. Er zijn drie aanvullende documenten bij het kaartspel. Deze staan hieronder.
- De 'Overzichtstabel LES-OGENBLIKKEN' geeft een overzicht van alle vragen op de kaartjes.
- De 'Handreiking begeleidingsgesprekken' geeft informatie over hoe je het kaartspel in de begeleiding kunt inzetten.
- Het 'Planformulier bij LES-OGENBLIKKEN' bevat een lesplanformulier inclusief een korte toelichting op hoe dit te gebruiken.
5. Beroepsproduct Onderwijsleergesprek
Het onderwijsleergesprek is een veelgebruikte werkvorm om te redeneren met de klas. Het uitvoeren hiervan is een complexe docentvaardigheid. Daarom oefenen studenten hiermee in de opleiding, als onderdeel van het beroepsproduct Onderwijsleergesprek. Ze doen dit aan de hand van een expliciet handelingsbeeld van wat een docent doet om het redeneren met de klas te bevorderen. Het onderstaande document bevat dit handelingsbeeld.
6. Overige documenten
Halverwege augustus komt hier het overzicht te staan van de instituutsopleiders en de scholen waaraan zij verbonden zijn. Ook vind je hier dan een handleiding voor het werken in Portflow (stagedossier).