Teaching Trump - de Amerikaanse verkiezingen in de klas

Op 3 november is het zover: USA2020. Vanuit het Democratisch Laboratorium en Peitho (Radboud Universiteit) organiseren we een tweedaagse module rond het verwerken van de Amerikaanse verkiezingen in het lesprogramma. Wil je vakinhoudelijke verdieping, leuke ideeën opdoen en vlak voor de verkiezingen met collega’s evalueren hoe die hebben uitgewerkt in je lessen over Trump/Biden? Kom dan op 2 oktober en 4 november naar de Radboud Universiteit. Aan bod komen: framing, retoriek en (bedreiging van) de fundamenten van de democratie. Tijdens de twee modules krijg je handvatten voor discussie met leerlingen over democratie in Amerika en elders. Gekoppeld aan de twee modules is er op 27 oktober een publieksactiviteit, in samenwerking met Radboud Reflects.

Kosten: 150 euro
Deelnemers: maximaal 15
Locatie: Centraal in Nijmegen, nader bekend te maken
Aanmelden tot 25 september: a.vanrootselaar@ftr.ru.nl

Het programma:

Dag 1 | Vrijdag 2 oktober
15.45 inloop
16.00 uur introductie
16.15 Start deel 1: Retorica en framing in de Amerikaanse verkiezingen. Hoe zetten kandidaten klassieke retorische instrumenten in? Welke argumenten, drogredenen en frames komen we tegen? Wat werkt en wat niet? En hoe kun je dat met leerlingen analyseren?
18.15 Diner
19.00 Start deel 2: Amerika: een hele, een halve of straks helemaal geen democratie meer? Naast de macht van het geld, is in de Verenigde Staten de stembus zelf niet voor iedereen toegankelijk. Volgens sommigen staat bij deze verkiezingen het voortbestaan van de Amerikaanse democratie zelf op het spel. Hoe voer je met je leerlingen een goede discussie over wat echt essentieel is voor een democratie?
21.00 Afsluiting met gelegenheid tot napraten
21.30 Einde.

Dag 2 | 27 oktober
Publieksevent Radboud Universiteit Amerikaanse presidenten en de democratie | Online evenement met beperkt aantal fysieke deelnemers (onder voorbehoud)