Wim de Jong

Expertisegebied: democratie, filantropie, gamification, burgerschapsvorming, publieke opinie en geschiedenis van sociale bewegingen.

Wim de Jong is educatief medewerker van het democratisch laboratorium. Hij is politiek historicus en filosoof. Hij doet onderzoek naar aspecten van burgerschap en politiek in het moderne Nederland, van onderwijs in burgerschap tot klachten van burgers over de politiek in Nederlandse steden sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook publiceerde hij over de aspecten van democratie zoals de rol van sociaal-wetenschappelijke experts, de opkomstplicht en de kiesgerechtigde leeftijd. Wim is daarnaast actief in het publieke debat, schrijft regelmatig opiniestukken en werkt mee aan de podcast Democratie onder Druk.

Publicaties over democratie:

  • Jong, W.P.T. de; Kaal, H.G.J. (2017). Mapping the Demos. The Scientisation of the Political, Electoral Research and Dutch Political Parties, c. 1900-1980. Contemporary European History 26 (1), 111-138.

  • Jong, W.P.T. de. (2012) De maakbare burger: het onderwijs als oplossingsmachine voor maatschappelijke problemen. Christen Democratische Verkenningen 35 (4), 51-58.

  • Jong, W.P.T. de. (2012) Political Education and the Recurring Crisis of Democracy in the Netherlands. Hoofdstuk uit het boek: Creative Crises of Democracy. Ed: Gijsenbergh, Joris; Hollander, Saskia; Houwen, Tim. pp. 115-136.
  • Jong, W.P.T. de. (2009). Het werkcomité voor opvoeding tot democratie. Tussen individu en staatsburger. Ex Tempore 28 (1), 27-44.

  • Van wie is de burger? Omstreden democratie in Nederland 1945-1985 (diss. Nijmegen 2014)


Foto Wim de Jong