Cursus over Cursusontwerp

Inhoud van de cursus 

In deze cursus leer je hoe je het ontwerp van je vak kunt verbeteren.  Dit doe je op creatieve wijze, waarbij je theorie over actief leren, feedback en formatief handelen, de werking van het brein en het evalueren van je onderwijs gebruikt. De ervaring van de deelnemers en materiaal uit de eigen praktijk vormen het startpunt voor deze cursus. Je gaat (een deel van) je eigen cursus herontwerpen om leerprocessen van studenten te optimaliseren. 

Doelgroep 

Cursuscoördinatoren en docenten die aan de slag willen gaan met het (her)ontwerpen van (een deel van) hun cursus. Het is fijn als je je (her)ontwerp kunt implementeren in je eigen vak, maar dit is geen vereiste. Voor de meer ervaren docent ligt de nadruk op creatief ontwikkelen en voor de meer beginnend docent op leren over onderwijsontwerp in brede zin. Er wordt verondersteld dat je voorkennis bezit over constructive alignment (samenhang leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing). Als deze voorkennis is weggezakt, kun je aanvullend materiaal raadplegen om deze kennis weer op te halen. 

Werkwijze tijdens de cursus 

De training bestaat uit drie bijeenkomsten van 3 uur. Daarin werk je aan het (her)ontwerp van (een deel van) je eigen cursus. Je krijgt opdrachten en theorieën aangereikt die je hierbij ondersteunen. Tijdens de bijeenkomsten is er veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen met mededocenten. Tussen de bijeenkomsten door doe je een paar aanvullende opdrachten. Bij succesvolle afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname. De training is in het Engels, tenzij alle deelnemers Nederlands spreken. 

Kosten 

De totale werklast is circa 20 uur en is verdeeld over ongeveer 1,5 maand. Deelname is gratis. 

Bekijk de lijst met geplande cursussen

Contact

Wil je meer weten over deze cursus? Neem dan contact op met de cursuscoördinator.