Onderwijs ontwerpen

Op deze pagina vind je informatie die je helpt bij het ontwerpen van onderwijs. Lees meer over ontwerpprincipes, video in het onderwijs en het formuleren van (groeps)opdrachten.

Leerdoelen formuleren

Met het formuleren van leerdoelen geef je aan wat jij wil dat dat studenten bereiken in jouw onderwijs. Je kunt leerdoelen op verschillende niveaus formuleren. Er zijn taakdoelen, cursusdoelen en eindkwalificaties.

Lees meer

Constructive Alignment

Constructive alignment van Biggs & Tang is een principe dat je kunt gebruiken om onderwijs vorm te geven. Constructive alignment gaat om het doelbewust op elkaar laten aansluiten van leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing.

Lees meer

Cursus ontwerpen

Het ontwerpen van een nieuwe cursus kan overweldigend zijn. Waar moet je beginnen? Vaak start je niet vanaf nul, maar vernieuw je een bestaande cursus.

Lees meer

Een cursus overnemen

Bij het overnemen van een cursus en het voorbereiden van onderwijs komen veel zaken kijken. Deze handleiding geeft je een aantal handvatten die dit proces makkelijker kunnen maken.

Lees meer
vrouw in studio voor green screen

Radboud Educational Clips

Radboud Educational Clips is een creatief team met verschillende specialiteiten. Ze hebben onderwijskundigen, videomakers grafisch ontwerpers en scriptschrijvers beschikbaar om jou te helpen met multimedia in je onderwijs.

Lees meer

Rubrics in het onderwijs

Rubrics beschrijven prestaties van studenten op verschillende niveaus en geven daarmee zowel de docent als de student inzicht in leerontwikkeling en leerprestaties.

Lees meer

Cursushandleiding ontwerpen

De cursushandleiding is de eerste plek waar een student kijkt voor informatie over een cursus. Alles wat een student over de cursus wil weten, moet hij of zij hier dus kunnen vinden.

Lees meer

Opdracht formuleren

Om te helpen bij het formuleren van een opdracht hebben we een korte checklist gemaakt met kernvragen. Kun je deze vragen positief beantwoorden, dan mag je ervan uit gaan dat jouw opdracht helder en duidelijk geschreven is.
 

Lees meer

Groepsopdrachten ontwerpen en beoordelen

Groepsopdrachten vormen in het leerproces van studenten een waardevolle aanvulling op individueel studeren. In groepsopdrachten worden studenten uitgedaagd naast academische vaardigheden ook sociale vaardigheden te gebruiken.

Lees meer
Docent zit op tafel voor het bord

Startend docent

Als startend docent aan de Radboud Universiteit komt er veel op je af. Een nieuwe werkomgeving, je eigen cursus, toetsing en de Basis Kwalificatie Onderwijs. We hebben de handige informatie overzichtelijk voor je op een rij gezet.

Lees meer

Contact

Heb je vragen of ben je op zoek naar meer informatie? Het Teaching Information Point van jouw faculteit helpt je graag verder.