Learning science through drama
In januari is het boek uitgekomen ‘Learning Science Through Drama’. Het presenteert een breed scala aan internationale perspectieven op verschillende vormen van toneel in het onderwijs van de natuurwetenschappen. Daarbij illustreert het hoe het leren van 'science' door het toepassen en aanpassen van theatertechnieken meer inclusieve manieren biedt voor leerlingen om zich te verhouden tot wetenschappelijke ideeën en concepten.
Het begon ooit met een gezamenlijk symposium op een congres (ESERA) met verder weinig aandacht voor theatervormen, maar inmiddels lijkt de aandacht voor toneel in onderwijs toe te nemen, vooral in Engeland en Scandinavië. Een en ander heeft geleid tot een boek waar universitair hoofddocent Roald Verhoeff een bijdrage aan heeft geleverd met het hoofdstuk ‘Scripting, Performing and Reflecting: Adopting Drama to Engage Secondary Students with National Environmental Concerns’. (zie abstract hieronder)
-----------------
Abstract
This chapter presents scripted role-play as an educational tool to embrace social and ethical issues in the science class with a particular focus on the relation between humans and the environment. I draw on the tradition of Boal (Theatre of the oppressed. Pluto Press, London. (Original work published 1974), 2008), Heathcote and Bolton (Drama for learning. Dorothy Heathcote’s mantle of the expert approach to education. Heinemann, Portsmouth, 1995) and O’Neill (Theory Into Practice 24(3):158–165, 1985) and elaborate our drama approach in which students were involved in multiple roles: authors of a script, then actors performing the script, and audience of the performance of their classmates. In our case study, two classes of secondary biology students (n = 58; age 13–14) were engaged in this three-step module in which they were asked to select, elaborate in a script form and perform an environmental controversy in which relevant people involved expressed their contrasting viewpoints. Qualitative data on the educational process consisted of field notes and video recordings of class discussions, group work and plays, evidence from scripts and interviews with students. Our drama approach was shown to stimulate students to bring in their experiences, ideas and viewpoints, allowing them to become cognitively and emotionally part of the enactment. Learners collaboratively built their own socio-scientific inquiry to represent the underlying science and realistic perspectives of the characters involved.