Zoek in de site...

Hoe verandert de rol van een wiskundedocent?

Datum bericht: 3 december 2019

Hoe verandert de rol van een wiskundedocent in klassengesprekken over variatie in probleem oplossingen?

Onze collega Chris Kooloos heeft samen met collega’s onlangs een artikel gepubliceerd waarin aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van een wiskundedocent op het gebied van haar rol in het klassengesprek met leerlingen. Samen met een wiskundedocent uit het voortgezet onderwijs heeft Chris vier meetkundelessen ontwikkeld waarin de docent klassengesprekken hield over verschillende oplossingsmethoden van leerlingen. In het artikel is vastgelegd hoe de rol van de docent gedurende de verschillende lessen veranderde.

Het artikel beschrijft drie belangrijkste veranderingen in de rol van de docent tijdens de klassengesprekken:

  • Een verschuiving in de manier waarop de docent reageerde op oplossingsmethodes, zowel correct als incorrect.
  • Ze wist meer studenten bij de klassengesprekken te betrekken
  • De acties verschoven van een convergente, docent-gestuurde acties naar meer divergente, leerling-gestuurde acties.

Interesse in dit onderwerp? Bekijk het volledige artikel hier.