Vernieuwende taaldocenten gezocht
Het talenonderwijs staat op het punt te veranderen: de vraag naar uitdagender, creatiever en toekomstgericht talenonderwijs neemt toe. Vraag jij je ook af hoe we (vreemde) talen beter met elkaar kunnen verbinden en op elkaar laten aansluiten? Hoe kennis over taal gelinkt kan worden aan het ontmaskeren van nepnieuws? Of hoe (online) taalgebruik gekoppeld kan worden aan taalvaardigheid en/of literatuur zodat het beter aansluit bij de belevingswereld van leerlingen?
Dan ben ik (promovenda aan de Radboud Docenten Academie) op zoek naar jou en jouw collega’s. Bovenstaande vragen sluiten aan bij de groeiende aandacht voor 'taalbewustzijn': een aspect van taalonderwijs waarin leerlingen kennis opdoen over taal, en inzicht ontwikkelen in taalsystemen en (hun eigen) taalgebruik.
Samen met een groep docenten wil ik vanaf september 2017 in een aantal bijeenkomsten:
- onderzoeken hoe we theorieën over taalbewustzijn kunnen vertalen naar de praktijk en vice versa
- nieuw of bestaand lesmateriaal (her)ontwikkelen
- samen reflecteren op het talenonderwijs met als doel het talencurriculum vakinhoudelijk te versterken
Ben jij een docent die lesgeeft in de bovenbouw (EN, NL of andere MVT) en wil jij samen met mij (en je collega’s) hiermee aan de slag? Stuur dan een bericht aan Ellen van den Broek via e.vandenbroek@docentenacademie.ru.nl