Het project, getiteld "Phonological cognisance and allied linguistic representations: acquisition, bilingualism, change and script" (PAAL), is een samenwerking tussen experts van internationale topuniversiteiten. Fikkert werkt hierin samen met Aditi Lahiri (Universiteit van Oxford), Allison Wetterlin en Linda Wheeldon (Universiteit van Agder). Als hoofdaanvrager zal Fikkert, hoogleraar Eerste taalverwerving en Fonologie en decaan van de Faculteit der Letteren, haar rol als decaan gedurende de eerste jaren van het project behouden. Haar taken zullen daarbij gedeeltelijk worden overgenomen door vice-decanen en de directeur bedrijfsvoering.
Een frisse blik op taal en klanken
Het PAAL-project onderzoekt hoe we taalgeluiden verwerken en begrijpen. Het klanksysteem is belangrijk om te begrijpen hoe taal wordt geleerd en hoe taal verandert in de tijd, en vooral in relatie tot geschreven taal. “Taal begrijpen lijkt vanzelf te gaan, maar is eigenlijk heel complex,” zegt Fikkert. "Fonologie, ofwel het klanksysteem van een taal, helpt ons woorden te herkennen, zelfs als mensen ze anders uitspreken."
Het project kijkt naar de kennis die moedertaalsprekers hebben over hun taal zonder dat ze het weten, zoals herkennen van woorden die niet mogelijk zijn in de moedertaal. “We hopen beter te begrijpen hoe klanken ons helpen om taal soepel te gebruiken,” voegt Fikkert toe. Dit kan leiden tot nieuwe ideeën om taalontwikkeling te stimuleren, bijvoorbeeld bij kinderen met taalproblemen.
CLS en het Donders Institute
Het Centre for Language Studies (CLS) maakt deel uit van het Donders Institute, dat sinds dit jaar een netwerkorganisatie is geworden met zes partners op de Radboud Campus. Fikkert: “Ik was vanaf het begin betrokken bij het instituut en de oprichting van de cognitive neuroscience master. Ook in mijn rol als onderzoeker bij het Baby & Child Research Center ben ik betrokken bij het Donders Institute. Het netwerk verbindt onder andere CLS-onderzoekers met andere (taal)-onderzoekers op de campus, en vergroot de kans op samenwerking, het delen van expertise, en het gebruik maken van elkaars faciliteiten.”
Meer informatie
Wil je meer weten over het onderzoek en de toekenning van deze beurs. Lees dan het persbericht van Radboud Universiteit.