Iedere dag laten onze hersenen activiteit zien die komt door dingen van buitenaf (zoals wat we zien en voelen) en dingen die van binnen komen (zoals gedachten). Tijdens autorijden kunnen onze hersenen verwerken wat we zien, zoals een persoon die oversteekt, en tegelijkertijd in gedachten een kaart bedenken om ons te helpen met navigeren.
Deze verschillende informatiestromen concurreren voor aandacht in onze hersenen die snel en frequent de aandacht verplaatsen tussen externe en interne bronnen, bijvoorbeeld om te prioriteren wat je ziet wanneer een voetganger de weg oversteekt. Het vermogen om dit te doen verschilt tussen individuen en neemt af met de leeftijd.
Unieke combinatie van methoden
Tijdens dit project zal Marius Peelen menselijke hersenscans en gedragstaken gebruiken om te onderzoeken hoe het brein informatie van de buitenwereld combineert met informatie uit onze eigen gedachten. Peelen: "We van plan zijn om te onderzoeken hoe deze twee soorten informatie met elkaar samenspelen in het visuele deel van de hersenen. Om dit te bereiken, zullen we ideeën en modellen uit de visuele neurowetenschappen toepassen om te begrijpen hoe externe en interne representaties met elkaar concurreren in onze hersenen."
Om een overzicht te geven van het project, zal het project: laten zien hoe wat we zien en waar we aan denken concurreren in de hersenen; onthullen hoe het richten van onze aandacht (naar binnen of naar buiten) deze concurrentie verandert; vergelijken hoe deze concurrentie werkt bij jongere en oudere mensen om te begrijpen hoe veroudering het beïnvloedt; onderzoeken hoe de denkstijlen van verschillende mensen - hoe levendig hun mentale beelden zijn en hoe vatbaar ze zijn voor hallucinaties - deze concurrentie beïnvloeden; en tot slot, testen hoe interne-externe concurrentie van invloed is op het dagelijks leven, zoals fietsen in het verkeer, met behulp van een fiets simulator.
Al met al is het doel om een neuraal mechanisme te bieden waarom we soms slagen en soms falen in het tegelijkertijd verwerken van externe en interne visuele informatie. De resultaten van dit onderzoek kunnen relevant zijn voor het informeren van het beleid voor verkeersveiligheid en de manier waarop we bijvoorbeeld verkeersborden moeten gebruiken.