Veerle van Pinxteren, onderwijsadviseur Teaching Information Point

Veerle van Pinxteren

‘Het afgelopen jaar gingen vrijwel alle vragen die bij het Teaching Information Point terecht kwamen over afstandsleren. Docenten hebben noodgedwongen moeten innoveren, dat zal soms best spannend geweest zijn. De ene docent heeft zijn angsten opzij moeten zetten bij online werkvormen, de ander stond juist te springen om nieuwe dingen te proberen. Ik vind het superknap dat iedereen met zo veel enthousiasme en inspiratie aan de slag is gegaan! Het is fijn dat ik daaraan heb kunnen bijdragen.

Ik zou het zonde vinden als we alle geleerde lessen straks weer overboord gooien om zomaar terug te gaan naar hoe het was. Online onderwijs heeft echt wel voordelen. Zo ervaren wij dat studenten zich door de kennisclips beter voorbereiden, waardoor er tijdens bijeenkomsten meer ruimte voor diepgang is. Daarnaast kun je nu natuurlijk veel plaats- en tijd-onafhankelijker studeren. De keerzijde is echter dat we de binding missen. Hoe zorgen we ervoor dat we het welzijn van studenten behouden en dat zij zich verbonden voelen met de opleiding? Dat is misschien iets wat écht bij het fysieke campusonderwijs hoort. Daarom streef ik naar ‘Blended Learning’; een vorm van onderwijs waarin offline en online werkvormen elkaar versterken.’

Veerle van Pinxteren, Onderwijsadviseur Teaching Information Point