Zoek in de site...

Robert Kerssies

Robert Kerssies werkt als docent Filosofie op het SvPO (School voor Persoonlijk Onderwijs) in Deventer en geeft les aan de eerstejaars leerlingen. Hij heeft in 2018 de master Praktische Filosofie afgerond. In zijn scriptie heeft hij onderzoek gedaan naar de mens en de relatie tot de dood.

Robert heeft altijd als doel gehad om na zijn master de docentenacademie te doen en les te gaan geven in filosofie. Hij vindt het leuke van lesgeven aan leerlingen dat je ingewikkelde theorieën hapklaar moet uitleggen aan jonge mensen. ‘Het leukste is om terug te horen dat een leerling tijdens het eten met zijn of haar ouders over filosofische vragen heeft gepraat.' De leerlingen nemen de lessen mee in hun verdere leven. Het voordeel van de master Praktische Filosofie is dat de insteek van de stroming bijdraagt aan de directe vorming van jonge leerlingen. Ook krijgt Robert soms vragen van leerlingen over het nut van filosofie en ook hierbij helpt zijn praktische benadering. ‘Je moet gaan uitleggen aan een leerling van 11 waarom filosofie nuttig is en wat je ermee kunt. Sturen en houvast bieden past heel goed bij de praktische filosofie.' Dit is dan ook een van de redenen waarom Robert gekozen heeft voor de master en wat hem onderscheidt van collega-docenten.

Educatieve master
Terugkijkend zou hij indien mogelijk het liefst een master hebben gedaan waarin de docentenacademie samengevoegd zou kunnen worden met de master, maar hij zou zeker opnieuw voor Praktische Filosofie hebben gekozen en dezelfde onderwerpen bestuderen. Hij ervaart zijn huidige baan als een lot uit de loterij en zou het leuk vinden om in de toekomst bij te dragen aan de visie op de plaats van filosofie binnen het onderwijs.

Tegenwoordig kun je inderdaad kiezen voor de tweejarige educatieve master.