Checklist Facebook en Instagram advertentie

Bij online advertenties op Facebook en Instagram moet je met veel dingen rekening houden. Bekijk hier een checklist.

Stappenplan

  1. Wat is het doel van je campagne?

    • Merkbekendheid / Reach: Laat de advertentie zien zonder een specifieke call to action
    • Websiteverkeer: Klikken of paginaweergaven bekijken
    • Betrokkenheid: Laat mensen reageren, leuk vinden, delen of volgen
    • Leadgeneratie: Aanmelding nieuwsbrief, e-mail captures etc.
    • Conversies: aanmeldingen, downloads etc.
  2. Hoe lang wil je je advertentie laten zien? Of is het een doorlopende advertentie (geen einddatum)?

  3. Wat is je doelgroep?

    Als er meer dan één is, geef dan details voor elke doelgroep.

    • Leeftijdscategorie
    • Locatie (land, regio, stad ...)
    • Demografische informatie (opleidingsniveau, functie, relatiestatus etc.)
    • Interesses en hobby’s
    • Verbindingen (personen opnemen of uitsluiten die RU volgen)
    • Aangepaste doelgroep (website of bezoekers van specifieke webpagina's, lijst met contactpersonen)
    • Vergelijkbaar publiek (mensen die je niet kent maar die dezelfde interesse hebben als een aangepast publiek)
  4. Waar wil je dat je advertentie wordt weergegeven?

    • Automatisch (Facebook beslist op basis van wat het beste presteert)
    • Facebook-nieuwsfeed en andere plaatsingen
    • Instagram-feed
    • Instagram verhalen
    • Publieksnetwerk (websites en apps die Facebook-advertenties gebruiken, vergelijkbaar met Google-display-advertenties)
  5. Wat is je budget?

    • Je kunt een budget hebben voor de gehele campagne (bijvoorbeeld € 300 van X-datum tot Xdatum)
    • Je kunt een budget per doelgroep instellen (bijvoorbeeld € 100 voor doelgroep A en € 200 voor doelgroep B)
    • f als u een campagne geen specifieke einddatum heeft, kun je een budget per dag instellen

    Denk na over hoe je budget zich verhoudt tot de tijd dat de advertentie wordt weergegeven. We raden af om een advertentie aan een groot aantal mensen (> 100.000) te plaatsen als het budget minder dan € 10 per dag is. Facebook en Instagram staan ook geen budget lager dan € 1 / dag toe.

  6. Hoe ziet je advertentie eruit en naar waar wordt deze gelinkt?

    • Creatief
    • Titel: 40 tekens
    • Tekst: 125 tekens
    • Link en link beschrijving (20 tekens)
  7. Lever je zelf de afbeelding(en) in het juiste formaat aan of heb je hulp nodig bij het maken hiervan?

    • Beeld
    • Video
    • Carrousel
    • Verhalen format

Creatieve richtlijnen

Afbeeldingen

  • Minimum breedte: 500 pixels (breder is beter)
  • Formaat: jpg of png
  • Minder dan 20% van de afbeelding mag tekst zijn. Dat kun je hier controleren: Informatie over tekst in advertentieafbeeldingen
  • Als de advertenties op meerdere social kanalen moet komen (Facebook + Instagramverhalen), heb je verschillende indelingen van dezelfde afbeelding nodig. Zie hieronder.

 

Beeldverhouding

  • Facebook: 1.91:1 of 1200 x 628 (landscape)
  • Instagram: 1:1 (square) of 4:5 (portrait)
  • Instagram stories: 9:16 of 1080 x 1920 (portrait)

 

Video’s

  • Lengte: 3 seconden tot 1 minuut
  • Beeldverhouding: 16:9 (landscape) of 1:1 (square)
  • Maximum grootte: 4GB
  • Type: MP4 or MOV
  • Ondertiteling is aan te bevelen als er gesproken wordt in de video.

 

Carrousel (afbeelding of video)

  • Minimaal 2 en maximaal 10 afbeeldingen of video’s
  • Minimum breedte: 500 pixels (breder is beter)
  • Formaat: jpg, png, mov of mp4
  • Maximum videolengte: 15 seconden
  • Minder dan 20% van de afbeelding mag tekst zijn. Dat kun je hier controleren: Informatie over tekst in advertentieafbeeldingen
  • Beeldverhouding: square 1080 x 1080

Bekijk alle indelingen en vereisten hier.