Hoe verwerven mensen en machines talen?

Van Kukatja tot Yingkutja?

Dit project heeft tot doel de sociale betekenis en communicatieve plaats van Yingkutja in de hedendaagse taalkundige ecologie van Balgo te begrijpen.

Zwarte bril voor laptop. Kevin Ku. Pexels

ATRIUM

ATRIUM faciliteert toegang tot een breed scala aan herbruikbare workflows en interoperabele, combineerbare diensten in het geesteswetenschappendomein.

Phone with smart technology icons

Smart Technology User Friendly Feedback For Life (STUFF-4-Life)

Dit project onderzoekt hoe digitale gezondheidsapps toegankelijk kunnen worden gemaakt voor mensen met een lage sociaaleconomische status.

Digitaal klaslokaal met leerlingen met computers en laptops

Meer dan alleen "Uh, was?"

Dit onderzoek gaat na in hoeverre het onderwijzen van meertalige strategieën tijdens de lessen Duits leerlingen beter kan voorbereiden op effectieve communicatie met sprekers.

Black and white connected dots and lines

InDeep

Dit project onderzoekt verschillende methoden voor het interpreteren van DL-gebaseerde leersystemen. Inzicht in klassen van toepassingen en DL-analyse vormen de kern.

Young pupil learning on laptop

ASTLA

Dit project onderzoekt spraakdiagnostische output en hoe die gegevens gebruikt kunnen worden om leertrajecten te personaliseren.

Two children talking to each other sitting on the ground

Hoofdbewegingen als voorlopers van prosodische focusmarkering in een vreemde taal

Aangezien prosodische discoursmarkering een uitdaging is voor zowel L1- als L2-leerders, onderzoekt dit project of deze bootstrapfunctie van hoofdgebaren in prosodische focusmarkering ook voorkomt in een L2-context.

Infographic meertaligheid in beeld

Meertaligheid in beeld

Meertaligheid is hot en dus wordt er op basisscholen steeds meer over gesproken. Om dit gesprek te vergemakkelijken hebben wij drie korte animatieclips over meertaligheid ontwikkeld.

Different flags hanging across the street

Meertaligheid op school en in de samenleving

In dit project zal een (online-)workshop ontwikkeld worden waarin het taal- en cultuurbewustzijn van leerlingen geappelleerd wordt door hen te laten kennis maken met hun eigen taalpotentieel.

Meertalige corpora

Op basis van meertalige corpora zal in dit project een analytisch instrument worden ontwikkeld en getest waarin 'mode switches' (in tegenstelling tot 'code switch') worden geoperationaliseerd.

Two children gossiping to each other

Inputeffecten op de morfosyntactische ontwikkeling van het Nederlands als erfgoedtaal bij tweetalige kinderen

Dit project onderzoekt de ontwikkeling van het Nederlands bij kinderen in Frankrijk en Duitsland door de rol van de andere taal (Frans of Duits) en de hoeveelheid blootstelling aan de ontwikkeling van het Nederlands als thuistaal te onderzoeken.

Country flag buttons

Hoe meertalige ervaring het taalsysteem vormt

Uit onderzoek blijkt dat bij meertalige sprekers niet alleen woorden, maar ook de grammatica's van verschillende talen elkaar beïnvloeden. In dit onderzoek wordt deze interactie tussen grammaticale constructies onderzocht.