Van Kukatja tot Yingkutja?
Dit project heeft tot doel de sociale betekenis en communicatieve plaats van Yingkutja in de hedendaagse taalkundige ecologie van Balgo te begrijpen.
ATRIUM
ATRIUM faciliteert toegang tot een breed scala aan herbruikbare workflows en interoperabele, combineerbare diensten in het geesteswetenschappendomein.
Smart Technology User Friendly Feedback For Life (STUFF-4-Life)
Dit project onderzoekt hoe digitale gezondheidsapps toegankelijk kunnen worden gemaakt voor mensen met een lage sociaaleconomische status.
Meer dan alleen "Uh, was?"
Dit onderzoek gaat na in hoeverre het onderwijzen van meertalige strategieën tijdens de lessen Duits leerlingen beter kan voorbereiden op effectieve communicatie met sprekers.
InDeep
Dit project onderzoekt verschillende methoden voor het interpreteren van DL-gebaseerde leersystemen. Inzicht in klassen van toepassingen en DL-analyse vormen de kern.
ASTLA
Dit project onderzoekt spraakdiagnostische output en hoe die gegevens gebruikt kunnen worden om leertrajecten te personaliseren.
Hoofdbewegingen als voorlopers van prosodische focusmarkering in een vreemde taal
Aangezien prosodische discoursmarkering een uitdaging is voor zowel L1- als L2-leerders, onderzoekt dit project of deze bootstrapfunctie van hoofdgebaren in prosodische focusmarkering ook voorkomt in een L2-context.
Meertaligheid in beeld
Meertaligheid is hot en dus wordt er op basisscholen steeds meer over gesproken. Om dit gesprek te vergemakkelijken hebben wij drie korte animatieclips over meertaligheid ontwikkeld.
Meertaligheid op school en in de samenleving
In dit project zal een (online-)workshop ontwikkeld worden waarin het taal- en cultuurbewustzijn van leerlingen geappelleerd wordt door hen te laten kennis maken met hun eigen taalpotentieel.
Meertalige corpora
Op basis van meertalige corpora zal in dit project een analytisch instrument worden ontwikkeld en getest waarin 'mode switches' (in tegenstelling tot 'code switch') worden geoperationaliseerd.
Inputeffecten op de morfosyntactische ontwikkeling van het Nederlands als erfgoedtaal bij tweetalige kinderen
Dit project onderzoekt de ontwikkeling van het Nederlands bij kinderen in Frankrijk en Duitsland door de rol van de andere taal (Frans of Duits) en de hoeveelheid blootstelling aan de ontwikkeling van het Nederlands als thuistaal te onderzoeken.
Hoe meertalige ervaring het taalsysteem vormt
Uit onderzoek blijkt dat bij meertalige sprekers niet alleen woorden, maar ook de grammatica's van verschillende talen elkaar beïnvloeden. In dit onderzoek wordt deze interactie tussen grammaticale constructies onderzocht.