Korte handleiding Proofpoint - Eindgebruikersoverzicht
Het Proofpoint Eindgebruikersoverzicht is jouw persoonlijke omgeving van het Proofpoint filter. Je ontvangt dagelijks een e-mail met je ‘Proofpoint Eindgebruikersoverzicht’.
In deze omgeving kun je voor e-mails, waarvan Proofpoint denkt dat ze mogelijk onveilig zijn, aangeven wat er mee moet gebeuren. Jouw persoonlijke voorkeuren kun je instellen door onder in de mail te klikken op Mijn account beheren. Hieronder wordt uitgelegd hoe dit werkt. Klik op een afbeelding om deze groter weer te geven.
Bij URL rewriting lees je wat je merkt van herschreven URL’s.
Meer informatie over:
- Eindgebruikersoverzicht
- Drie opties onderaan het eindgebruikersoverzicht
- Mijn account beheren
- URL rewriting, herschreven link
- Block Page bericht
Eindgebruikersoverzicht
Hieronder zie je een voorbeeld.
De mail is verdeeld in twee blokken: Lage prioriteit en Spam - in quarantaine geplaatst. Per blok kun je verschillende acties uitvoeren.
Mail met lage prioriteit
Voor mails in dit blok kun je per mail aangeven wat je ermee wilt doen. Er zijn een aantal opties.
- Vrijgeven:
de mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd - Afzender toestaan:
de mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd mail en mail van deze afzender komt altijd in je inbox - Afzender blokkeren:
mail van deze afzender komt nooit in je inbox
Spam - in quarantaine geplaatst
Voor mails in dit blok kun je per mail aangeven wat je ermee wilt doen. Er zijn een aantal opties.
- Vrijgeven:
de mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd - Afzender vrijgeven en toestaan:
de mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd mail en mail van deze afzender komt altijd in je inbox - Geen spam:
Deze mail is geen Spam en moet ook niet als zodanig aangemerkt worden.
Drie opties onderaan het eindgebruikersoverzicht
Onderaan het eindgebruikersovericht vind je drie opties:
- Nieuw eindgebruikersoverzicht: Vraag om een nieuwe eindgebruikersoverzicht
- Lijst van veilige/geblokkeerde afzenders opvragen:
Mail me de lijst van veilige/geblokkeerde afzenders
- Mijn account beheren: Ga naar je persoonlijke digest-omgeving.
Mijn account beheren
Klik op rechtsonder op Mijn account beheren en je komt in je persoonlijke Digest-omgeving. Linksonder heb je drie categorieën: Lijsten, Profiel en Quarantaine.
Lijsten:
Lijst van veilige afzenders: Hier kun je met Nieuw (menu-item) een e-mailadres (bv test@yahoo.com) of zelfs een e-mail domein (bv hotmail.com) opgeven dat je vertrouwt zodat deze door het Proofpoint-filter komen.
Lijst van geblokkeerde afzenders: Hier kun je met Nieuw een e-mailadres of domein opgeven dat geblokkeerd moet worden zodat je e-mails van deze afzender (bv test@hotmail.com) of het domein (bv yahoo.com) niet meer ontvangt.
Profiel:
In Instellingen: kun jouw voorkeur voor het al dan niet bezorgen van nieuwsbrieven aanpassen. De Radboud- standaard is al zo ingesteld dat nieuwsbrieven bezorgd worden. Wil je dit aanpassen? Kies dan voor 'Newsletters quarantined'.
In Instellingen kun je ook de taal selecteren. Vergeet niet je wijzigingen op te slaan door op de Opslaan-knop te klikken.
In Account zie je eventuele aliassen.
Quarantaine:
Hier zie je aan jou gerichte e-mails die Proofpoint heeft tegengehouden. Proofpoint kent 3 categorieën:
- Mail met lage prioriteit – in quarantaine geplaatst
Zoek zoekfunctie om een specifieke mail te vinden. Vrijgeven om een mail direct in de inbox te laten afleveren. Afzender toestaan om een afzender toe te staan je e-mails te sturen en Afzender blokkeren om deze te blokkeren. In het Opties menu kun je verversen, alles weggooien of jouw eindgebruikersoverzicht opvragen.
- Mail met lage prioriteit – Afgeleverd
Mail die wel is afgeleverd - Spam – in quarantaine geplaatst
Mail die Proofpoint als Spam aanmerkt - Vrijgeven: de e-mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd
- Vrijgeven en toestaan: de e-mail wordt alsnog in je inbox afgeleverd. E-mails van deze afzender komen altijd in je inbox.
- Geen Spam: Deze mail is geen Spam en moet ook niet als zodanig aangemerkt worden. Opties : Ververs, delete alles, stuur eindgebruikersoverzicht
URL Rewriting, herschreven link
Links in een e-mail worden standaard herschreven. Zij starten met: https://urldefense.com/v3/
Als je een link wilt controleren om te zien of deze veilig is door naar de URL te kijken, is dat door het herschrijven veranderd: deze verwijst immers naar https://urldefense.com/v3/(_xxx_). In het laatste deel (_xxx_) zie je de originele link staan.
Soms zie je de herschreven link in het e-mailbericht staan.
Dit gebeurt als je je bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief. Daarin wordt dan een bevestiging gevraagd om naar een site toe te gaan en de nieuwsbrief te activeren. Proofpoint herschrijft de link zodat die op een veilige manier geopend kan worden. De originele link blijft intact maar wordt vooraf gegaan door https://urldefense.com/v3/__ . De link ziet er dan zo uit:
https://urldefense.com/v3/__https://list.pitt.edu/mailman/confirm/rxfaculty/d957e8d9ebd560a1539f6cd33ca3fd9682884563__;!!HJOPV4FYYWzcc1jazlU!vIjJPY
P_zuVyvSAgYGob4W_wILGW8LZ7_XU_g6QXoVH0m4sLuV9xE0aGKzscUbdfwWJtIcz
gol8$
Als je deze link aanklikt wordt deze in een veilige omgeving gestart en kun je in dit voorbeeld alsnog je nieuwsbrief activeren.
Block Page bericht
Als een link als gevaarlijk wordt aangemerkt dan krijg je een Block Page bericht.
Vragen? Neem contact op met de ICT Helpdesk 024 - 36 22222.