Zoek in de site...

Veelgestelde vragen

  1. Welke e-mail programma's kan ik gebruiken om mijn Radboud mail te gebruiken?
  2. Kan ik bij verlies of diefstal de inhoud van mijn mobiele apparaat wissen?
  3. Kan ik ook mijn agenda delen met mensen die niet op de algemene adreslijst staan?
  4. Adobe Acrobat Pro werkt niet in Outlook2016. Wat kan ik doen?
  5. Hoe maak ik een IMAP-verbinding met de science mailserver?
  6. Mijn collega is door omstandigheden langere tijd afwezig. Kunnen jullie iemand anders toegang geven tot zijn mailbox?
  7. Ik ben mail kwijt!

1. Welke e-mail programma's kan ik gebruiken om mijn Radboud mail te lezen?

Behalve webmail en MS-Outlook zijn er diverse andere programma's waarmee je Radboud mail kunt lezen. Het hangt van het programma af of je alle functionaliteiten tot je beschikking hebt.

  • Om je mobile telefoon te synchroniseren adviseren we Exchange (genoemd: 'Zakelijk).
  • De voorkeur voor Windows computers is MS-Outlook of webmail (Outlook.office.com) gecombineerd met Internet Explorer.
  • De voorkeur voor MAC is MS Outlook for Apple of webmail (Outlook.office.com) in combinatie met Firefox.

Veelgebruikte browsers zoals Google Chrome en Safari veroorzaken vaak verlies van functionaliteit.

2. Kan ik bij verlies of diefstal de inhoud van mijn mobiele apparaat wissen?

Ja, in de webmail (Outlook.office.com) is een optie ingebouwd om op afstand het mobiele apparaat volledig te wissen (dus niet alleen de mail). Let op: het wissen van het apparaat is niet terug te draaien!
Ga hiervoor naar 'Opties' (rechts in beeld), kies achtereenvolgens 'Alle opties weergeven', 'Telefoon', selecteer het apparaat dat je wilt wissen en kies 'Apparaat wissen'.

3. Kan ik ook mijn agenda delen met mensen die niet op de algemene adreslijst staan?

We raden je aan om zoveel mogelijk met de standaard instelling te werken en nooit privacygevoelige informatie op te nemen. Meer hierover lees je bij ‘Agenda veilig delen’ of ‘Mailbox, contacten delen’.

Toch delen? Er zijn diverse mogelijkheden om je gegevens beschikbaar te stellen. Je kunt je agenda per e-mail versturen. Of je agenda publiceren via een internet link die je anderen ter beschikking stelt. Zie daarvoor in de Outlook Web App agenda: Delen – Publicatie-instellingen wijzigen.

4. Adobe Acrobat Pro werkt niet in Outlook2016. Wat kan ik doen?

Bepaalde versies van Adobe Acrobat Pro (nl. versie 10 en 11) werken inderdaad niet goed in Office2016. Je kunt een nieuwe versie van Adobe Acrobat Pro (nl. Adobe Acrobat Pro DC) zelf op je pc installeren. Deze moet je vervolgens nog wel voor gebruik in Outlook activeren.

Het installeren gaat als volgt:

  • Klik achtereenvolgens op de startbutton (met Windowsicoon) en ‘Software Center’.
  • Klik op ‘Adobe Acrobat Pro DC’ en vervolgens op ‘Installeren’

Het activeren in Outlook gaat als volgt:

  • Start Outlook op
  • Klik achtereenvolgens op ‘Bestand’, ‘Opties’ en ‘Invoegtoepassingen’
  • Onderin het scherm klik je achter ‘COM-Invoegtoepassingen’ op ‘Start’.
  • Bovenin het nieuw geopende venster selecteer je ‘Acrobat PDFMaker Office COM Addin’, en klik je op OK.

5. Hoe maak ik een IMAP-verbinding met de science mailserver?

6. Mijn collega is door omstandigheden langere tijd afwezig. Kunnen jullie iemand anders toegang geven tot zijn mailbox?

Persoonlijke mailbox
Een persoonlijke mailbox kan privé-informatie bevatten. Iemand anders – zonder toestemming van de eigenaar - toegang geven tot een persoonlijke mailbox is niet toegestaan volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De eigenaar van de mailbox zal daarom zelf een verzoek moeten doen om iemand anders toegang te geven tot zijn mailbox. In geval van vermissing of overlijden kan het ISC een afwezigheidsbericht instellen, altijd in overleg met de Security Officer van de universiteit.

Functionele of groepsmailboxen
Alleen de eigenaar van een functionele of groepsmailbox kan een aanvraag indienen voor volledige toegang tot de mailbox. Andere gemachtigenden (die toegang hebben tot de mailbox) kunnen anderen handmatig machtigen om ook in de mailbox te kunnen kijken.

Als de eigenaar niet meer te bereiken is, kan de (voormalig) leidinggevende van deze persoon een verzoek indienen om een nieuwe eigenaar te registreren.

Neem in beide gevallen contact op met de ICT Helpdesk om een en ander af te handelen.

7. Ik ben mail kwijt!

Als je mail kwijt bent, kun je die in de regel terugvinden in de map ‘verwijderde items’, zelfs als je de optie ‘Verwijderde items leegmaken bij afsluiten’ hebt ingesteld en de mails niet meer ziet in je map ‘Verwijderde items’ (of ‘Deleted items’). Verwijderde mail blijft namelijk nog zestig dagen bewaard op de server.

Je kunt verwijderde mail als volgt terughalen:

  • Outlook: Klik met de linkermuisknop op de map ‘Verwijderde items’ of ‘Deleted items’ en kies in het lint de optie ‘Verwijderde items terugzetten van server’.
  • In de webmail (Outlook.office.nl): Klik met de rechtermuisknop op ‘Verwijderde items’ (‘Deleted items’) en kies ‘Verwijderde items herstellen’.