Zoek in de site...

Tips voor thuiswerken

Veel collega’s en studenten werken regelmatig thuis. Gebruik, indien mogelijk,  je Radboud-laptop/computer. Deze is voorzien van de laatste beveiligingsupdates.

Problemen?

Kijk bij de storingen- en onderhoudsberichten op de homepage van de ICT-voorzieningen of het een bekend probleem is. Neem indien nodig contact op met de ICT Helpdesk.

eduVPN

Lees hier of je eduVPN nodig hebt of niet en indien nodig de instructie voor eduVPN. Op de site van SURF vind je onder andere de algemene handleidingen.

Veilig werken

Er zijn een aantal punten rondom veilig werken die belangrijk zijn om na te lopen:

  • Deel je wachtwoorden met niemand – ook niet met collega’s die elders zitten.
  • Zorg ervoor dat jouw privé-apparaat voorzien is van goede beveiligingssoftware. Medewerkers en studenten kunnen gratis via surfspot.nl het internetbeveiligingspakket F-secure downloaden.
  • Het is belangrijk dat updates zijn uitgevoerd op jouw (privé-) apparaat omdat ook hiermee je apparaat ‘veiliger’ is. Houd je werkplek up-to-date
  • Maak gebruik van Radboud-faciliteiten om bestanden te delen en stuur een link in plaats van een bestand.

Meer informatie vind je op: Informatie beveiliging en#veiligbezig

Online vergaderen en chat

Er zijn diverse (gratis) mogelijkheden om online te vergaderen. Kijk hier voor meer informatie.

Weten welke tools beschikbaar zijn per onderwijsvorm? Kijk bij het Radboud Teaching and Learining Centre, alle tools.

E-mail (webmail, geen eduVPN nodig)

Met webmail kun je jouw mail lezen op jouw apparaat (laptop/computer/smartphone/tablet). Lees meer over alternatieve mail-programma's.

Wil je eventueel een andere mailbox openen waar je normaal ook rechten toe hebt? Klik dan rechtsboven op je eigen ‘naam@ru.nl – Een ander postvak openen’ en vul daar de naam van de andere mailbox in.
Webmail kun je openen op computer/laptop, tablet en telefoon.

Bestanden openen, bewerken en opslaan met RU-Connect (eduVPN nodig)

Om thuis vanaf je laptop of desktop bij je bestanden te kunnen heb je het programma RU-Connect nodig. Je werk-pc hoeft hiervoor niet aan te staan. Klik hieronder op de optie die voor jou van toepassing is. Vervolgens kies je bestand uitvoeren en volg de instructies.

Software nodig?

Software is voor medewerkers en studenten tegen zeer gereduceerd tarief aan te schaffen bij Surfspot.

Telefoon doorschakelen

Je kunt je vaste werktelefoon doorschakelen naar je thuistelefoon of mobiel.  Instructie doorschakelen.

Thuiswerken voor externen

Heb je een e-nummer en wil je thuiswerken? Via de Accountportal kun je toegang aanvragen tot eduVPN. We streven ernaar deze toegang binnen 24 uur te regelen. Vervolgens kun je bij je bestanden met RU-Connect. Het is met een e-nummer niet mogelijk om je Radboud-werkplek over te nemen.

Werkplek-pc overnemen (alternatief, eduVPN nodig)

Om je werkplek-pc over te nemen moet je deze aan staan. Een werkplek-pc overnemen kan ook op je privé laptop/computer.
Gebruik deze mogelijkheid alleen als er een applicatie (bijv. SPSS) op je werkplek is geïnstalleerd die niet via een webbrowser beschikbaar is. Voor e-mail en dergelijke is dit dus niet nodig.

Het is met een e-nummer niet mogelijk om je RU-werkplek over te nemen.

ICT Helpdesk

Kijk op de site van ICT voorzieningen voor berichten over standaard onderhoud en eventuele verstoringen.

Hulp nodig? Neem contact op met de ICT Helpdesk.

  • E-mail: icthelpdesk@ru.nl. Stuur een e-mail met je vraag en je telefoonnummer zodat je gebeld kan worden.
  • Chatten: gebruik de chatbox onderaan deze pagina.
  • Bellen: 024 - 36 22222. In verband met mogelijke langere wachttijden adviseren we je jouw probleem te mailen zodat collega's van de ICT Helpdesk contact met je kunnen opnemen.