Zoek in de site...

Veelgestelde vragen telefonie

Algemeen

  1. Kan ik zowel een vaste telefoon als een mobiel nemen?
  2. Ik heb een vaste telefoon gekozen, maar wil bij nader inzien liever een mobiel toestel (of andersom). Kan ik nog switchen?
  3. Ik werk tijdelijk niet op mijn vaste werkplek, maar op een andere plaats op de Radboud Universiteit. Kan ik daar exact dezelfde telefoonfaciliteiten krijgen als op mijn werkplek?
  4. Ik kan niet naar het buitenland bellen. Hoe kan dat?
  5. Nummerweergave als ik naar een buitenlijn bel.
  6. Wat zijn groene telefoons?

Vaste telefonie

  1. Kan ik mijn vaste telefoon doorschakelen?
  2. Kan ik de toewijzing van de functietoetsen of de display-lay-out van mijn vaste toestel wijzigen?
  3. Ik kan niet naar het buitenland bellen. Ook informatienummers werken niet. Hoe komt dat?
  4. Hoe bel ik een internationaal nummer of informatienummer via telefonist(e)?
  5. Hoe bel ik een 5-cijferig intern nummer?
  6. Hoe bel ik een buitenlijn?
  7. Hoe bel ik het buitenland?

Mobiele telefonie

  1. Ik heb privé een Vodafone- of een andere mobiel abonnement. Kan ik daarmee ook gratis bellen naar Radboud- en Radboud UMC-medewerkers?
  2. Kan ik mijn privé-abonnement omzetten/meenemen naar/van een Radboud-abonnement?
  3. Ik ga uit dienst/met pensioen. Kan ik mijn telefoonnummer houden?
  4. Ik kan niet doorverbinden!
  5. Ik wil meer weten over het data-abonnement.
  6. Ik kan niet bellen in de RU-gebouwen en/of heb geen dataverbinding.
  7. Ik kan niet bellen in het buitenland en/of heb geen dataverbinding.
  8. Wat gebeurt er als ik buiten mijn bundel bel of data gebruik in het buitenland?
  9. Kan ik mijn verbruik zien?
  10. Ik heb een intern 5-cijferig nummer gekoppeld aan mijn mobiel. Ben ik via het 5-cijferig nummer te bereiken voor mensen buiten de campus?
  11. Kan ik met mijn 06-nummer een groepsgesprek voeren?

-----------------------------

Algemeen

1. Kan ik zowel een vaste telefoon als een mobiel nemen?

Ja dat kan, als je afdeling of dienst dat toestaat. Je betaalt dan voor beide toestellen.

2. Ik heb een vaste telefoon resp. Vodafone-mobiel gekozen, maar wil bij nader inzien liever een Vodafone-mobiel resp. vaste telefoon. Kan ik nog switchen?

Ja, dat kan. Vraag dit aan via je telefooncontactpersoon (inloggen met je u-nummer en RU-wachtwoord). Bedenk wel dat de kosten mee veranderen.

3. Ik werk tijdelijk niet op mijn vaste werkplek, maar op een andere plaats op de Radboud Universiteit. Kan ik daar exact dezelfde telefoonfaciliteiten krijgen als op mijn werkplek?

Bij een vast toestel is het mogelijk om deze in te stellen als flexplek- / HotDesk - toestel. Deze dienst kun je aanvragen via je telefooncontactpersoon (inloggen met je u-nummer en RU-wachtwoord).

4. Ik kan niet naar het buitenland bellen. Hoe komt dat?

Met behulp van zgn. verkeersklassen wordt voor vaste toestellen bepaald welke bestemmingen je kunt bellen.
Bij een mobiel toestel kun je binnen zone 1 bellen. Een groot deel van Europa valt hierin. Waarschijnlijk valt het land dat je wilt bellen buiten jouw abonnement. Lees meer: mobiel – data abonnement of bellen via telefonist(e).

5. Nummerweergave als ik een buitenlijn bel.

De nummerweergave staat bij de Radboud Universiteit standaard ‘aan’ maar kan uitgeschakeld worden. Vraag dit aan via je telefooncontactpersoon (inloggen met je u-nummer en RU-wachtwoord).

6. Wat zijn groene telefoons?

Op de campus zijn ‘groene telefoons’ aanwezig. Dit zijn vaste telefoons die hun stroom krijgen via de telefoonkabel. Hierdoor zijn ze bij stroomuitval nog te gebruiken. Groene telefoons zijn strategisch geplaatst zodat ze te gebruiken zijn bij calamiteiten.

Vaste telefonie

1. Kan ik mijn vaste telefoon doorschakelen?

Indien je werktelefoon doorgeschakeld moet worden naar thuis of mobiel, toets dan *21 en daarna het nummer waar je naar wilt doorschakelen. Bijvoorbeeld *21XXXX voor een intern nummer. Verbind je door naar een extern nummer, voeg een extra '0' toe (bv *2100612345678)

Test of deze verbinding werkt.

De doorschakeling hef je op door op het doorgeschakelde toestel #21 in te toetsen.

Op afstand aan- of uitzetten?

Als je in verband met het coronavirus niet in de gelegenheid bent om zelf je telefoon door te schakelen stuur dan een verzoek per e-mail naar telefoonbeheer-isc@ru.nl met het interne nummer en het externe nummer dat doorgeschakeld dient te worden.

We proberen dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Uitschakelen van de doorschakeling kun je zelf doen als je weer terug bent op je werkplek door #21 te kiezen.

--

In totaal zijn er zijn drie manieren om je vaste telefoon door te schakelen naar een ander intern Radboudnummer of een Vodafone-mobiel van de Radboud Universiteit. Lees de handleiding voor de instructies (pdf, 599 kB).

2. Hoe kan ik de toewijzing van de functietoetsen of de display-lay-out van mijn vaste toestel wijzigen?

Een aantal toetsen kun je (laten) veranderen door Telefoonbeheer. Vul hiervoor het juiste sjabloon in (Mitel 5312 (xlsx, 36 kB)/Mitel 5340 (xlsx, 382 kB)) en stuur deze naar ict-helpdesk@ru.nl .
Een deel van de toetsen is niet te veranderen en zijn toestel of Radboud-breed hetzelfde.

3. Ik kan niet naar het buitenland bellen. Ook informatienummers werken niet. Hoe komt dat?

Met behulp van zgn. verkeersklassen (pdf, 492 kB) wordt bepaald welke bestemmingen je kunt bellen. Waarschijnlijk is voor jouw toestel ingesteld dat je alleen binnen Nederland kunt bellen. Indien nodig kan je telefooncontactpersoon de verkeersklasse aan laten passen.

4. Hoe bel ik een internationaal nummer of informatienummer via telefonist(e)?

Heb je niet de juiste autorisatie en wil je een internationaal of betaald informatienummers bellen dan kan dit via de telefoniste.
Bel 99 en je krijgt de telefonist(e) aan de lijn. Geef aan dat je een gesprek wilt aanvragen.

5. Hoe bel ik een 5-cijferig intern nummer?

Neem de hoorn op en kies het 5-cijferige interne nummer.

6. Hoe bel ik een buitenlijn?

Kies een nul en vervolgens het buitennummer inclusief netnummer (bv. 0 – 026 1234567).

7. Hoe bel ik het buitenland?

Kies een nul en het landnummer (bv. 0 – 00landnummer). Het kan zijn dat je niet geautoriseerd (pdf, 492 kB) bent om naar het buitenland te bellen.

Mobiele telefonie

1. Ik heb al privé een Vodafone- of ander mobiel abonnement. Kan ik daarmee ook gratis bellen naar Radboud- en UMC-medewerkers?

Nee, helaas. De kosten die je maakt hangen af van je eigen abonnement.

2. Kan ik mijn privé-abonnement omzetten of later meenemen naar of van een Radboud-abonnement?

Het hangt van diverse factoren af of het mogelijk is je abonnement om te zetten. Neem hiervoor contact op met de ICT Helpdesk. Telefoon: 024 – 36 22222.

3. Ik ga uit dienst/met pensioen. Kan ik mijn telefoonnummer houden?

Het hangt van diverse factoren af of het mogelijk is je abonnement om te zetten. Neem hiervoor contact op met de ICT Helpdesk. Telefoon: 024 – 36 22222.

4. Ik kan niet doorverbinden!

Dit is een bekend probleem. Het hangt van de mogelijkheden van je mobiele toestel af of je kunt doorverbinden. Raadpleeg de handleiding van je telefoon om te zien wat de mogelijkheden zijn.

5. Ik wil meer weten over het data-abonnement.

Bij smartphones bestaat het standaardabonnement uit een data-bundel en bellen in Nederland en Europa.

Let op: Er zijn kosten verbonden aan je dataverbruik boven 5 GB en bellen in zone 1 en 2. (Landenoverzicht zone 1/2) (pdf, 528 kB). Lees ook vraag 8.

6. Ik kan niet bellen in de RU-gebouwen en/of heb geen dataverbinding.

Door de constructie van een aantal gebouwen is er soms geen goed bereik van je 5G/data. Om dit te ondervangen schakel je over op je wifi.

  • Zet wifi aan voor data
  • Zet wifi bellen aan op je telefoon als die mogelijkheid erop zit.

7. Ik kan niet bellen in het buitenland en/of heb geen dataverbinding.

Controleer de onderstaande instellingen op je telefoon:

  • Staat netwerkselectie op automatisch?
  • Staat mobiele data aan?
  • Staat vliegtuigmodus uit?
  • Staat de telefoon op 2G of 3G (dit is in het buitenland nog vaak het geval.

Nog geen bereik? In het buitenland zijn meer gebieden met slechte ontvangst. Ga eens op een andere locatie staan en kijk of je dan bereik hebt.

8. Wat gebeurt er als ik buiten mijn bundel bel of data gebruik in het buitenland buiten zone 1 (EU)?

Er zijn kosten verbonden aan je dataverbruik boven 5 GB en bellen in zone 1 en 2. (Landenoverzicht zone 1/2) (pdf, 528 kB). Hiervoor is een standaard drempel van €50,- exl BTW ingesteld.  Je ontvangt een SMS als je limiet van €50,00 bijna is bereikt voor dataverbruik. Kom je boven deze limiet dan kun je geen data meer gebruiken.

Je kunt nog wel bellen en gebeld worden . LET OP: deze gesprek kosten lopen dus gewoon door en worden doorberekend!

Maak zoveel mogelijk gebruik van wifi om te voorkomen dat je over je limiet gaat. Je limiet loopt per kalendermaand. Neem contact op met je telefooncontactpersoon als je regelmatig je limiet bereikt. Wellicht is het een optie je abonnement of je limiet aan te passen. Uiteraard worden deze kosten doorberekend.

9. Kan ik mijn verbruik zien?

Nee, dat kan niet.

10. Ik heb een intern 5-cijferig nummer gekoppeld aan mijn mobiel. Ben ik via het 5-cijferig nummer te bereiken voor mensen buiten de campus?

Heb je een Speedcall-nummer? Ja, je bent voor mensen van buiten de campus te bereiken met je 5-cijferig nummer.
Heb je een VWO-nummer? Dan kan dit niet.
Meer informatie vind je in de ‘Handleiding: Een intern 5-cijferig nummer koppelen aan een Vodafoon 06-nummer (pdf, 538 kB).

11.  Kan ik met mijn 06-nummer een groepsgesprek/conferencecall voeren?

Het Vodafone netwerk ondersteunt conference calling vanaf het mobiele toestel. De beschikbaarheid en werking daarvan hangt echter mede af van de mogelijkheden van je mobiele telefoon. Kijk in de handleiding van je mobiele telefoon of smartphone.
In het algemeen werkt deze methode:

Groepsgesprek op je IOS
Eerst bel je gewoon de eerste persoon, dan klik je de PLUS, en kies je de volgende persoon.
Dan klik je Voeg samen. Kan tot maximaal 5 personen tegelijk.

Conference call op Android
Bel de eerste persoon, op de gewone manier, en klik op Oproep toevoegen.
Dan klik je Oproep samenvoegen. Kan tot max 5 personen tegelijk.
Je kunt ook op het pijltje rechtsboven klikken om iemand op te hangen.

Voor andere providers: bezoek de website van je provider voor de mogelijkheden.