Inge Stortenbeker

Inge Stortenbeker
Met ons taalonderzoek leveren wij een bijdrage aan preventie door vroege opsporing van kanker te bevorderen.
Naam
Inge Stortenbeker

Inge Stortenbeker werkt als postdoc onderzoeker bij het Centre for Language Studies van de Radboud Universiteit.

Binnenkort word ik 30. Net als bij mijn vriendinnen en kennissen zal er rond die verjaardag een brief op de deurmat vallen. Afzender: Bevolkingsonderzoek Nederland. Met een oproep voor het laten maken van een uitstrijkje voor de opsporing van (een eventueel voorstadium van) baarmoederhalskanker. Enigszins confronterend, maar wel belangrijk om te doen. 

In het kader van preventie kennen we in Nederland drie soorten bevolkingsonderzoek, namelijk screening voor baarmoederhalskanker, borstkanker en darmkanker. Deze programma’s zijn bewezen effectief in de opsporing van kanker. En dat is belangrijk; vroege opsporing van kanker zorgt voor betere behandelopties. Een groot aantal mensen doet mee aan de bevolkingsonderzoeken; van de jaarlijks verstuurde 3 miljoen uitnodigingen, doen er ongeveer 2 miljoen mensen mee. 

In het nieuws wordt regelmatig bericht over die bevolkingsonderzoeken. Er wordt geschreven over het belang ervan en de risico’s die onderzoeken met zich meebrengen, en ervaringsverhalen van gezondheidsprofessionals en deelnemers aan bevolkingsonderzoek worden beschreven. Ook discussies op sociale media gaan erover. Bekende en onbekende mensen delen hun persoonlijke verhalen, feiten (juist en onjuist), en meningen over het belang van screening.

Die nieuwsberichten en discussies op sociale media hebben mogelijk invloed op de publieke perceptie over en deelname aan het bevolkingsonderzoek. Maar hoe dat precies zit? Daar weten we eigenlijk nog maar weinig over. In een multidisciplinair team van communicatiewetenschappers en taaltechnologen onderzoek ik de relatie tussen berichtgeving over bevolkingsonderzoeken in het nieuws, de gesprekken op sociale media die mensen hebben hierover, en hun perceptie over en deelname aan het bevolkingsonderzoek.

Dit doen we aan de hand van handmatige en automatische coderingen van een grote database aan nieuwsberichten en social media posts vanaf 2010 tot nu. Op die manier onderzoeken we waarover wordt geschreven, hoe daarover wordt gepraat, hoe dit al dan niet verandert over tijd, en hoe zich dat verhoudt tot de publieke perceptie en deelname aan onderzoeksprogramma’s.

Door te weten waarover wordt geschreven en gediscussieerd, en hoe dit van invloed is op de publieke perceptie en participatie aan dit soort programma’s, kunnen we aanbevelingen doen over hoe de bevolking geïnformeerde besluiten kan nemen over (deelname aan) het bevolkingsonderzoek. Hiermee leveren wij een bijdrage aan preventie door vroege opsporing van kanker te bevorderen.

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.