Echt belangrijke problemen oplossen op de achterkant van een bierviltje
Jeroen Spandaw - vakdidacticus wiskunde TU Delft
Heb jij ook leerlingen die door een vergissinkje met eenheden zonder blikken of blozen of enige andere vorm van reflectie opschrijven dat de vuurtoren 225 miljoen kilometer hoog moet zijn? Wil je ook weer wat meer gezond verstand in jouw wiskundelessen? Vind je ook dat onze leerlingen moeten kunnen meedenken met enig gevoel voor getallen over grote maatschappelijke problemen als de klimaatproblematiek? In deze sessie laten we zien hoe leerlingen kunnen leren omgaan met eenheden, ordes van grootte en aspecten van modelleren. We bespreken aan de hand van kant en klaar lesmateriaal een toepassing hiervan in het domein van duurzame energie. Bijvoorbeeld: hoeveel oppervlakte hebben we nodig om alle in Nederland benodigde elektriciteit uit zonnecellen te halen en hoeveel energie kunnen we halen uit de getijden in de Waddenzee?
Heb jij ook leerlingen die door een vergissinkje met eenheden zonder blikken of blozen of enige andere vorm van reflectie opschrijven dat de vuurtoren 225 miljoen kilometer hoog moet zijn? Wil je ook weer wat meer gezond verstand in jouw wiskundelessen? Vind je ook dat onze leerlingen moeten kunnen meedenken met enig gevoel voor getallen over grote maatschappelijke problemen als de klimaatproblematiek? In deze sessie laten we zien hoe leerlingen kunnen leren omgaan met eenheden, ordes van grootte en aspecten van modelleren. We bespreken aan de hand van kant en klaar lesmateriaal een toepassing hiervan in het domein van duurzame energie. Bijvoorbeeld: hoeveel oppervlakte hebben we nodig om alle in Nederland benodigde elektriciteit uit zonnecellen te halen en hoeveel energie kunnen we halen uit de getijden in de Waddenzee?