Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Zoek in de site...

Examen in twee delen: een prototype

Irene van Stiphout en Sjaak Kamerling - Cito

De grafische rekenmachine staat al enige tijd onder druk: duur, alleen in gebruik bij wiskunde, niet gebruikt in het vervolgonderwijs. Een mogelijk alternatief is inzet van een computeralgebrasysteem (CAS). Een eindexamen waarbij dit alternatief een rol speelt, kan bestaan uit twee delen: een deel zonder ict en een deel met ict (bijvoorbeeld CAS).

Om dit alternatief verder te verkennen heeft Cito onderzocht hoe een dergelijk examen in twee delen eruit zou kunnen komen te zien. Met een groep constructeurs zijn opgaven ontwikkeld die een beroep doen op de specifieke mogelijkheden van computeralgebra. Dat bleek nog best ingewikkeld want de wiskunde wordt al gauw te complex.

In onze workshop willen we met deelnemers in discussie over de vraag hoe ict zinvol kan worden ingezet in het wiskundeonderwijs en vooral welke vorm van examinering hierbij passend is. Omdat het gebruik van ict van betekenis is in de hele leerlijn, zijn ook leraren uit de onderbouw havo/vwo van harte uitgenodigd!

Terug naar het overzicht