Zoek in de site...

Seminar Wiskunde Plezier

Wiskundeplezier is het gevoel van geluk dat je ervaart wanneer je spelenderwijs en vol vertrouwen op zoek gaat naar 'de waarheid'.

In deze masterclass neemt Erik van Haren, dé Wiskundepsycholoog, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een vernieuwde blik geven op het leerproces. Een leerproces waarin de docent leidt vanuit verbinding en durft te erkennen dat zijn onderwijs heeft gefaald wanneer hij een leerling met een onvoldoende moet beoordelen. Wiskundeplezier geeft handvatten aan iedereen die zichzelf maar vooral zijn/haar leerlingen wil helpen ontwikkelen.

Erik vat de psychologie die het leren bevordert samen in de drie-eenheid DURVEN-DOEN-BEGRIJPEN, zijn methodiek die leidt tot Wiskundeplezier. Deze methode geeft je op een begrijpelijke manier waardevolle inzichten die direct toepasbaar zijn. In deze masterclass ervaar je de kracht van de methodiek en zal je met gemak een grote verscheidenheid aan problemen van kinderen in de wiskundeles 'oplossen'.

Tijdens de drie cursusdagen ga je aan de slag met:

Dag 1: DURVEN
- Hoe onnatuurlijk onderwijs een bron is voor psychische problemen (reken-wiskunde angst) en wat een natuurlijke manier is om dit te voorkomen.
- De kracht van het herkaderen van de betekenis die je geeft aan: huiswerk, emoties, cijfers, het vak.
- Bewust maken van ons natuurlijk gevoel voor getallen en onze gevoeligheid voor wiskundige verrassingen.
- Autonomie ondersteunen
- Activerende werkvormen die effectief betrokkenheid bevorderen

Dag 2: DOEN
- Betekenisvol reken-wiskunde onderwijs
- Het belang van inzicht in elk creatief en diepgaand leerproces
- Gedragsveranderingen ondersteunen
- De drie vaakst voorkomende blokkades in leergroei: faalangst, afleiding en gemakzucht
- Spelenderwijs leren
- Verbindende communicatie

Dag 3:
- De wiskundige formule van je brein waarmee je de waarschijnlijkheid van je gedachten kunt voorspellen en toetsen
- De drie hulpbronnen waarmee je een bereidwilligheid tot denken kunt stimuleren: kwetsbaarheid, nieuwsgierigheid en openheid
- Het nut van het onthullen van een verborgen gedachtegang
- Wiskundeplezier als avontuur: productief vastzitten, de illusie van de eerste ontdekking, onnodig moeilijk werk vermijden
- Wiskundeplezier verspreiden: praktijkvoorbeelden

Elke dag zullen we een deel spenderen aan:
- theorie over de psychologie van het leren
- opdrachten in groepjes
- praktijkvoorbeelden aan de hand van materiaal van Mathplay

Elke deelnemer ontvangt:
- Het boek 'Wiskundeplezier, verander je mindset door te durven, doen én begrijpen'
- Het spel 'Breken en Delen"
- Een set Pentomino-blokjes met werkbladen

Kosten 
Volgt nog.

Datum en tijd
Datum volgt nog.

Locatie
Huygensgebouw, Heyendaalseweg 135 te Nijmegen

Aanmelden
Inschrijven is nog niet mogelijk.