Zoek in de site...

Formatief evalueren in de scheikunde met tekeningen

Scheikundigen zijn in hun werk sterk afhankelijk van tekeningen. Ze gebruiken tekeningen bijvoorbeeld om de ruimtelijke structuur weer te geven van stoffen die ze willen synthetiseren en om ideeën te delen. Scheikundeonderwijs is ook gebaat bij het gebruik van tekeningen. Net als voor experts, geven tekeningen leerlingen handvatten om scheikundig te redeneren en om te communiceren. Werken met tekeningen hoort ook bij het leren van scheikundige praktijken als modelleren en ontwerpen, en tekenen kan motiveren om te leren. Leerlingen zelf laten tekenen biedt daarnaast een uitgelezen kans om informatie in te winnen over hun leren.

In deze workshop verkennen we wat leerlingtekeningen in de scheikundeles voor rol kunnen spelen in formatieve evaluatieprocessen. Samen verkennen we mogelijkheden voor je eigen lessen aan de hand van uitkomsten van praktijkonderzoek, voorbeelden en door zelf te tekenen. Houd pen en papier bij de hand!

Workshopgever: Hanna Stammes (Radboud Universiteit, Institute for Science Education)