Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Zoek in de site...

Formatief evalueren in de scheikundeles

In deze workshop wordt kort de achtergrond van formatief evalueren (FE) toegelicht aan de hand van twee modellen: De FE-cyclus van Gulikers & Baartman en het model van Dylan Wiliam.
Daarna gaan we kijken naar voorbeelden van FE in de (online) lespraktijk en delen van ervaringen, opgedaan in twee projecten: InformED, een onderzoeksproject met de focus op toepassen van formatief toetsen in de (scheikunde) les en het RAAK-PRO onderzoeksproject ‘Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren’.

Herken jij de verschillende fasen van formatief? Wat zou jij anders doen na het zien van de videovoorbeelden? Wat neem je uit de videofragmenten en het gesprek mee naar je eigen lespraktijk? We gaan we in discussie wat de lesfragmenten wellicht nog formatiever zou maken. Zo ontwikkelen we samen een neus voor kwaliteit.

Workshopgevers: Emiel de Kleijn (SLO)