Zoek in de site...

Puzzelen tot je groen en geel ziet – de kracht van escaperoompuzzels in de scheikunde les

Wie wel eens een escaperoom(puzzel) heeft gedaan, weet wat dat met je kan doen: je wordt uitgedaagd, actief en fanatiek, omdat je het mysterie graag wil oplossen – of ontsnappen uit de kamer, natuurlijk.

Dat gedrag zouden we in de klas ook wel willen van onze leerlingen… al gaat het jou er dan (waarschijnlijk) niet om dat leerlingen zo snel mogelijk wegvluchten uit het lokaal. Wel wil je dat ze actief aan de slag gaan met scheikunde-opdrachten. Dat ze daardoor de stof ook beter gaan begrijpen is mooi meegenomen. En als ze daarvoor uit het lokaal moeten ontsnappen (omdat jij dat zo hebt ontworpen), is dat natuurlijk prima.

In deze sessie gaan we lekker hands-on aan de slag. Je ervaart eerst zelf in een groepje wat het is om een scheikunde-escaperoompuzzel te doen (hopelijk lukt het je!). We bespreken met elkaar succesfactoren van deze werkvorm. Ik laat je zien hoe ik deze escaperoom heb ontwikkeld, hoe hij in elkaar zit en hoe je deze naar wens kunt aanpassen.

Als er tijd over is, ga je daarna zelf aan de slag met het ontwikkelen van een escaperoompuzzel(tje) voor jouw klas. We hebben maar beperkt de tijd, dus verwacht geen wonderen. Het mooie is dat je met kleine puzzels ook al een eind komt. Je kunt natuurlijk al met een idee over een onderwerp/klas/puzzel naar deze sessie komen, en je kunt ook al materialen meenemen die je graag wilt gebruiken. Helemaal goed! Als dat niet lukt, ook goed! Tijdens de sessie zullen er materialen aanwezig zijn ter inspiratie en die je kunt gebruiken.
We kunnen er ook voor kiezen om met elkaar ervaringen uit te wisselen om zo ideeën op te doen.

Hoe dan ook, het wordt vast een gezellige, inspirerende sessie!
Hopelijk tot dan!

Workshopgever: Sonja Schoenmakers (Vakdidacticus Scheikunde en lerarenopleider bij de Radboud Docenten Academie)