Vaksteunpunt coördinator informatica: Pieter van Engelen
Hallo!
Bij PUC of Science ben ik de vaksteunpuntcoördinator Informatica. Informatica is in allerlei opzichten een relatief jong vak. Dit betekent dat er veel te ontdekken, bouwen en verbinden is.
Ik ben Pieter van Engelen. De vonk, die mijn passie Informatica in mij liet ontwaken, is hier op de Radboud Universiteit ontbrand. Als 16-jarige mocht ik in een experimentele programmeertaal een rekenmachine-app programmeren. Op zich niet heel spannend, maar wel als je bedenkt dat het allemaal het resultaat was van kakelvers, baanbrekend onderzoek. Ik heb het over 1993. Internet was toen nog iets voor de universiteit en een handjevol bedrijven.
De fascinatie over hoe je met theoretische hulpmiddelen en een flinke dosis wiskunde nieuwe gereedschappen kan maken om met die fonkelende gereedschappen weer nieuwe oplossingen kan bedenken voor echte probleemstellingen. Geweldig! In mijn opleiding Wiskunde & Informatica heb ik me gelaafd aan deze diepe, fundamentele, theoretische kennis. En tegelijkertijd leerde ik dat Informatica een vak is, wat in de maatschappij staat. En hier een diepe invloed op heeft. In 2022 is internet niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We kunnen heel veel maken, maar moeten we dat ook willen?
Een studie aan het conservatorium in Arnhem volgde Wiskunde & Informatica op. In dat vakgebied heb ik mijn passie tot creatie gecultiveerd. Creëren van muziek, creëren van samenspel en het creëren van muziek-evenementen. Dit heb ik jarenlang voor het conservatorium gedaan.
In 2014 kreeg ik de kans om een keer een ondernemerschaps-module voor het conservatorium over te nemen. Wauw! Waarom heb ik dat les geven niet eerder gedaan? De beslissing om me om te scholen naar docent was snel gemaakt. Na het behalen van mijn onderwijsbevoegheid Wiskunde heb ik een aantal jaar als wiskunde-docent gewerkt. Het creëren en organiseren zijn nooit ver weg geweest. Net zoals mijn passie voor informatica. In mijn korte carrière als wiskunde-docent heb ik met mijn collega’s nieuwe werkvormen, een nieuw vak voor de onderbouw (Formeel Denken) en programmeercursussen opgezet. Op dit moment ben ik als Docent Informatica werkzaam bij Q-Highschool. Ook hier is niets standaard. Leerlingen van een 12-tal middelbare scholen in de regio Arnhem kunnen zich inschrijven voor modules Informatica. Een leerling kan ‘buiten’ zijn school het officiële vak informatica op hun diploma verkrijgen. Leerlingen kunnen hun eigen tempo en route door het programma kiezen. Dit vraagt veel flexibiliteit en inventiviteit van onze kant. Dit is precies waarom ik het zo interessant vind!
Het ondernemerschaps-onderwijs voor musici? Dat is gebleven. Inmiddels ben ik al enkele jaren aan de conservatoria van Arnhem en Zwolle verbonden als docent en coördinator van diverse modules op het gebied van ondernemerschap.
En het PUC of Science? Ik wil de deelnemers aan onze evenementen de kans bieden om diezelfde vonk, die ik als 16-jarige heb ervaren, mee te maken. En het ‘jonge’ schoolvak informatica? Met de invoering van het nieuwe programma wordt er van de docent een dieper en breder begrip van het vak informatica verwacht. In ons veranderlijke vakgebied is dit geen sinecure. Daarom zie ik de verbinding met en tussen collega-docenten als de grootste prioriteit.
Ben je middelbare scholier, die open staat om een vonk te ervaren of docent Informatica, die op zoek is naar sparring, inspiratie en diepgang? Neem gerust contact met me op of schrijf je in voor één van onze activiteiten!
Bekijk onze aankomende evenementen!
Leerlingenactiviteiten
Docentenactiviteiten