Hoe kan ik het beste een bedrijf benaderen?
Als je een telefoonnummer kunt vinden, bel dan.
Het is spannend, maar geeft het snelste resultaat en wordt door organisaties enorm gewaardeerd! Je hoort meteen of degene die je wilt spreken aanwezig is en aan de telefoon is het gemakkelijker om uit te leggen wat je zoekt dan via e-mail. Daarnaast kan het zeker gedurende een vakantieperiode voorkomen dat je lang op een reactie via e-mail moet wachten. Als je belt, is er over het algemeen altijd wel iemand die je direct informatie kan geven.
Heb je geen telefoonnummer, stuur dan eerst een e-mail met wat uitleg en de vraag of je dit telefonisch kunt bespreken.
Tips om te bellen:
- Bereid je goed voor: neem de informatie uit de studiehandleiding en de factsheet (pdf, 2,3 MB) bij de hand mocht je iets op willen zoeken;
- als degene die jij wil spreken niet aanwezig is, vraag dan wanneer een goed moment is om terug te bellen;
- bedenk een doel, bijvoorbeeld het verkrijgen van een opdracht of kennismakingsgesprek;
- en een subdoel: als er niet direct een opdracht is, wat wil je dan bereiken?
- bestudeer de website en eventuele andere bronnen over de organisatie;
- als je een aanknopingspunt ziet op de website voor een opdracht, noteer dit alvast;
- schrijf voor jezelf vragen op die je kunt stellen;
- zorg ervoor dat je eventueel meteen na het gesprek je CV en/of extra informatie kunt toesturen.