Ik heb een organisatie in gedachten om te benaderen, maar geen idee wat ik voor hun zou kunnen doen, en nu?
Ga het gesprek aan! Lees zelf de factsheet (pdf, 2,3 MB) voor studenten en bespreek tijdens een (telefoon)gesprek de factsheet voor bedrijven met de organisatie van jouw interesse. Belangrijk is dat een organisatie op de hoogte is van de ‘spelregels’ voor het vak. Wat het onderwerp betreft, mag je alles op het gebied van interne of externe communicatie bespreken. Vraag een organisatie bijvoorbeeld waar zij tegenaan lopen op communicatievlak. Weten zij wie hun doelgroep is? Wat doen ze op het gebied van social media? Ligt er misschien iets ‘op de plank’ waarvoor nu geen tijd, geld of mankracht is? Denk aan kennis van je Bachelorstudie, andere mastervakken of je eigen interessegebieden die je kunt inzetten om nader tot elkaar te komen.
Een lijst met opdrachtonderwerpen uit het verleden:
- Doelgroepanalyse
- Onderzoek naar website (doelgroep / gebruik)
- Inzet social media / online vindbaarheid
- Marktonderzoek
- Communicatieplan opzetten
- Opzetten intern communicatieplan
- Gebruik van (juiste) communicatiemiddelen
- Interne berichtgeving onder de loep nemen