Special Interest Groups

Een Special Interest Group bestaat uit medewerkers en studenten die verbonden zijn in hun interesse voor een bepaald onderwijsgerelateerd thema. Het Radboud Teaching and Learning Centre stimuleert deze vorm van samenwerken en samenleren en biedt diverse faciliteiten ter ondersteuning.

De kern van een SIG

Het initiatief van een SIG ligt bij de deelnemers. Zij bepalen onderling de inhoud, frequentie en de doelen. Er zijn geen richtlijnen voor vorm, frequentie en grootte van SIGs. Wel vraagt het Radboud Teaching and Learning Centre om actief kennis en ervaringen te delen. 

Een SIG:

  • Richt zich op een onderwerp met betrekking tot leren en onderwijs.
  • Is faculteitsoverstijgend wat thema en deelnemers betreft.
  • Is open voor alle geïnteresseerden: docenten, ondersteuners, studenten, etc.
  • Komt regelmatig bijeen. De frequentie is aan jou en jouw SIG.
  • Bepaalt onderling hoe de invulling is van een bijeenkomst.
  • Heeft een contactpersoon voor het TLC en voor geïnteresseerden.
  • Is bereid mee te werken aan communicatie-uitingen, zoals de website, nieuwsbrief en TLC-sessies.
  • Is bereid informatie, producten of ideeën die voortkomen uit de SIG te delen met anderen en werkt actief aan kennisborging en kennisdeling.

Faciliteiten voor een SIG

Het TLC biedt diverse faciliteiten:

  • Secretariële ondersteuning voor afspraken.
  • Op aanvraag gebruik van de Docentenlounge inclusief koffie/thee.
  • Budget op aanvraag.
  • Hulp bij het opbouwen van een netwerk door communicatie en promotie.
  • Een kanaal in het Team 'Radboud Teaching and Learning Community'.
  • Hulp bij kennisdeling.
  • Een startpakket met materialen voor een goede start.

De bijeenkomsten van een SIG zijn altijd open voor iedereen — of je nu voor het eerst aanhaakt of al vaker bent geweest. Iedere bijeenkomst biedt ruimte voor nieuwe perspectieven, frisse ideeën en waardevolle uitwisseling. Voel je dus welkom om aan te sluiten, ook als je de SIG nog niet kent!

Overzicht van Special Interest Groups

Groen grasveld met de letters 'create'.

SIG Arts-Based Methods in het Onderwijs

In deze SIG draait het om de vraag hoe je arts-based methods productief kunt gebruiken in het onderwijs.

Een foto van drie studenten in een klaslokaal in het Huygensgebouw. Een jongen wijst naar iets op de tafel, twee andere studenten kijken ernaar en lachen. In de voorgrond staat een laptop.

SIG Veilig leren en ontwikkelen

In deze SIG kunnen studenten, docenten en andere medewerkers hun ervaringen en expertise omtrent veilig leren en ontwikkelen met elkaar delen.

The Future of the Mind in a Digital Society | Lecture and conversation with lawyer and behavioral neuroscientist Emily Murphy and brain scientist Alan Sanfey

SIG Neurodiversiteit in het onderwijs

In deze SIG bespreken en verkennen we een aantal vragen over de mogelijke implicaties van neurodiversiteit voor het hoger onderwijs.

People who are drawing and writing on a white paper.

SIG Onderwijsvisie van studenten

In deze SIG delen studenten en docenten hun ervaringen en kennis met elkaar omtrent een actieve rol van studenten in onderwijsontwikkeling.

Groep studenten aan het werk buiten op de campus

SIG Academische (Leer)gemeenschappen

In deze SIG houden de deelnemers zich bezig met het leren in community's. Ze willen initiatieven bundelen en toegankelijk maken en kennisdeling en inspiratiesessies faciliteren.

Een door Midjourney gegenereerde afbeelding van een robot die een werkstuk schrijft.

SIG AI en onderwijs

In deze SIG delen deelnemers vanuit verschillende faculteiten en disciplines kennis omtrent AI en onderwijs met elkaar.

PPO-inspiratiesessie

SIG Toetsing

In deze SIG denken docenten, onderwijsondersteuners en studenten na over vraagstukken omtrent toetsing.

Twee collega's overleggen

SIG Interdisciplinair onderwijs

In deze SIG gaan deelnemers aan de slag met het delen en ontwikkelen van hun expertise en ervaringen op het gebied van interdisciplinair onderwijs.

Student met VR-bril op

SIG eXtended reality

In deze SIG denken deelnemers na over hoe innovaties zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) kunnen worden ingezet in ons onderwijs.

Jongeren die gamen met vrienden bouwen sterkere banden op

SIG Ontwerpen van leerervaringen

In deze SIG denken de deelnemers samen na over het implementeren en verweven van analoge en/of digitale spellen of spelelementen in hun onderwijs.

Studenten die studeren in de Universiteitsbibliotheek

SIG Learning research

In deze SIG kunnen docenten hun expertise en ervaringen omtrent leren en opleiden met elkaar delen en samen hun onderwijsvaardigheden verder ontwikkelen.

Een ingezoomde foto van een hand die een rode pen vasthoudt en op een kladblok schrijft.

SIG Persoonlijke en professionele ontwikkeling

In deze SIG wisselen docenten, onderwijsondersteuners en studenten kennis uit over welke vaardigheden op welke manier en met welke begeleiding in een leerlijn persoonlijke en professionele ontwikkeling aan bod kunnen komen.

Foto van drie studenten in een klaslokaal met twee laptops voor zich.

SIG Effectief studeren

In deze SIG gaan docenten dieper in op wat het betekent om effectief te studeren en hoe we het belang van studievaardighedenonderwijs kenbaar kunnen maken richting de opleidingen van de Radboud Universiteit.

Een foto van drie laptops naast elkaar

SIG Open Education

De SIG biedt een platform om ideeën uit te wisselen en samen te werken aan kwalitatief sterke, toegankelijke en inspirerende onderwijsmaterialen. Of je nu al ervaring hebt met open leermateriaal of gewoon nieuwsgierig bent—iedereen is welkom!

Twee mensen op een bankje in het groen bij een gebouw op de campus.

SIG Duurzaamheid

In deze SIG houden de deelnemers zich bezig met vragen over de relatie tussen onderwijs, duurzaamheid (gedefinieerd als zorg voor alle vormen van leven) en duurzame ontwikkeling.

Contact

Heb je interesse om je aan te sluiten bij een van de SIGs? Mail dan de contactpersoon van de SIG waar jij interesse in hebt. Heb je twijfels welke SIG goed bij jou past? Ga dan naar ons Teamskanaal. Hier vind je de verschillende kanalen van alle SIGs en kun je je inlezen. 

Heb je een suggestie voor een nieuw thema en wil je een SIG oprichten? Mail dan naar het TLC  voor een kennismakingsgesprek.

Medewerker