Thomas Niederkofler over interactieve leermaterialen in H5P

Thomas Niederkofle
Mijn doel is om studenten meer oefening te bieden en daarmee het leren leuker te maken
Naam
Thomas Niederkofler
Huidige functie
universitair docent Bedrijfseconomie

Docent Thomas Niederkofler biedt in zijn cursus Accounting studenten interactief leermateriaal aan met behulp van de software H5P. Zo kunnen studenten interactief leren en oefenen en krijgen ze feedback op hun leerprestaties.

'Ik doceer onder andere bij de cursus Accounting samen met mijn collega Roeland Aernoudts aan de managementfaculteit. Deze cursus wordt gevolgd door zowel eerstejaars bachelorstudenten van Business Administration als ook van de opleiding Economie. In totaal doen er meer dan 700 studenten mee aan de cursus. Dit maakt het uitdagend om continu interactie met studenten te hebben. Ook mis je hierdoor of studenten de stof snappen en of ze hun leerdoelen bereikt hebben. Met H5P kan ik direct zien hoe studenten met de leerstof omgaan. Het geeft ze richting en feedback, terwijl het accounting tegelijkertijd wat minder droog maakt. Specifieke concepten die ze lastig vinden kan ik dan bijvoorbeeld herhalen in het volgende college.'

'H5P is software waarmee je in je Brightspace-cursus verschillende interactieve leermaterialen in kunt zetten. De leermaterialen wisselen, van interactieve video’s tot kruiswoordpuzzels en drag and drop vragen. Voor alle 42 soorten vraagtypen kun je op de website van H5P kijken. Ik gebruik vooral de Interactive video. Bij dit type leermateriaal krijgen studenten tijdens het kijken van een video tussendoor interactieve vragen of opdrachten. Dit geeft ze directe feedback. Wanneer ze het goed hebben, is het een bevestiging van het snappen van de stof. Hebben ze het verkeerd, dan kan het ze motiveren om dat stukje van het college te herhalen. Hopelijk maakt dit het divers en interessant voor de student. Tegelijkertijd geeft het jou als docent directe feedback: waar maken studenten veel fouten? Waar liggen de moeilijkheden? Het is fijn om dat tijdens de cursus te weten, in plaats van er pas achter te komen als studenten het tentamen hebben gemaakt.

'Voor intrinsiek gemotiveerde studenten kan het een fijne bevestiging zijn van hun kennis. De vragen zijn ook over te slaan, ze zijn niet verplicht. Voor studenten die wat minder gemotiveerd zijn kan het een moment van feedback zijn, waardoor ze misschien de uitleg twee keer kijken, terwijl ze dit voorheen niet snel zouden doen. Mijn doel is om studenten meer oefening te bieden en daarmee het leren leuker te maken. Studenten gaven ons positieve feedback in de cursusevaluatie. Zo werd benoemd dat het de video’s bekijken leuk, plezierig én behulpzaam maakte.'

De tip van Thomas

'Als docent is het integreren van H5P in je onderwijs een relatief kleine investering, maar met een potentieel groot effect.” Als tip geeft Thomas dat het aan te raden is om vooral veel afwisseling aan te brengen in het gebruik van H5P. “Wissel de vraagtypen af, zo houd je het divers en leuk voor de student! Daarbij ben ik ook nog maar een beginner in het gebruik ervan. Ik raad je aan om er gewoon mee aan de slag te gaan. De software is erg makkelijk en je leert gaandeweg wat er allemaal mogelijk is.'

Zelf aan de slag met H5P

H5P is geïntegreerd in Brightspace. Je kunt deze handleidingen of de website van H5P bekijken hoe je de verschillende contenttypen in kunt zetten in jouw onderwijs. Wil je meer weten over de toepassing van H5P in je onderwijs? Neem dan contact op met het Teaching Information Point van jouw faculteit.