Anneleen Arnout over peerfeedback met Pitch2peer

Anneleen Arnout
Het levert echt winst op, want studenten vinden het makkelijker om via een online tool feedback te geven dan tijdens een college of werkgroep
Naam
Anneleen Arnout
Huidige functie
Universitair docent - Departement Geschiedenis, Kunstgeschiedenis en Oudheid

Pitch2Peer is een online omgeving waarin studenten pitches delen en elkaar kunnen voorzien van feedback. Docent Anneleen Arnout deelt haar ervaringen met de tool in de cursus Onderzoekslaboratorium van de bacheloropleiding Geschiedenis.

“In deze cursus in de tweede periode gaan bachelorstudenten Geschiedenis voor het eerst in hun eentje aan de slag met archiefwerk. De studenten zijn ingedeeld in zes werkgroepen bestaande uit ongeveer 22 studenten. Ze moeten een onderzoeksvraag bedenken en deze aan de hand van primaire bronnen onderzoeken. Het is een pittige cursus voor studenten, omdat ze dit voor het eerst doen en tegelijkertijd moeten leren hoe je resultaten uitschrijft en hoe je praat over onderzoek. Via wekelijkse opdrachten geven studenten hun onderzoek steeds verder vorm. Hierbij krijgen ze feedback van de docent, maar ook van elkaar via Pitch2Peer.”

“Elke week zetten studenten hun resultaten van de opdracht voor die week op hun profiel in Pitch2Peer. Hier geven andere studenten dan feedback op en eventueel kunnen ze ook sterren geven. Hierbij kunnen studenten gebruik maken van vaste aandachtspunten, bijvoorbeeld of het onderzoek wel goed afgebakend is. Het idee is dat studenten aan twee anderen feedback geven en zelf ook twee keer feedback ontvangen. De voordelen hiervan zijn onder meer dat studenten leren hoe ze over hun onderzoek kunnen praten, maar ook hoe ze elkaar constructief feedback kunnen geven. De studenten hebben Pitch2Peer zelfstandig gebruikt; als docent heb ik me er verder niet erg mee bemoeid. Dat lukte nu ook goed doordat in mijn werkgroep actieve studenten zaten die er zelf goed gebruik van maakten.”

De tip van Anneleen

“Ik zou het vooral inzetten bij cursussen waarin studenten onderzoek doen of waarin studenten een nieuwe vaardigheid leren. Het levert echt winst op, want studenten vinden het makkelijker om via een online tool feedback te geven dan tijdens een college of werkgroep. Het voelt laagdrempelig voor studenten om er gebruik van te maken. Als docent heb ik ervaren dat het een makkelijke tool is om in te zetten, omdat het is geïntegreerd in Brightspace.”

Zelf aan de slag

Pitch2Peer is gekoppeld aan Brightspace en daardoor gemakkelijk in je onderwijs toe te passen. Neem contact op met het Teaching Information Point van jouw faculteit voor hulp en advies.