‘Voorheen legden wij studenten een stelling voor en werden ze vervolgens verdeeld in groepen van vóór en tegen. De studenten moesten dan een pleidooi voorbereiden door een stuk te schrijven en hun standpunt klassikaal te presenteren. Er werd dan niet alleen naar inhoud gekeken, maar ook naar presentatie. Een nadeel hierbij is dat je als student maar één kans hebt voor je presentatie en dat het best confronterend is voor een hele groep te staan en feedback te ontvangen. Ook vonden studenten het moeilijk om in een grote groep feedback te geven.’
‘We zijn in 2018 begonnen om Traintool in te zetten. In de tool zetten we een opdracht klaar en we verdelen de studenten in groepjes van vier. De studenten nemen in deze applicatie een eerste versie van hun presentatie op. De andere studenten uit het groepje geven vervolgens feedback op de presentatie, waarna de student een nieuwe video maakt waarin de feedback verwerkt is. Deze tweede video leveren zij in bij de docenten, die de opname vervolgens beoordelen.'
‘Traintool maakt het heel laagdrempelig om te oefenen met zowel vorm als inhoud. Studenten kunnen in de tool zelf de presentatie opnemen en eerst terugkijken, voor ze het aan de anderen laten zien. Ze kunnen zo vaak oefenen als ze willen en de opname steeds overdoen tot ze tevreden zijn. Daarna kunnen de medestudenten aan de hand van een door ons vastgestelde afvinklijst feedback geven en in een tekstveld nadere toelichting geven. De tool is erg eenvoudig in gebruik en studenten kunnen vrijwel direct aan de slag, zonder veel instructie.’
‘We merken dat studenten heel erg kritisch zijn op zichzelf als ze de opnames terugkijken, maar ook dat ze elkaar goed helpen bij het geven van feedback. We leggen de verantwoordelijkheid bij de student om tot een goede eindversie te komen. Het zijn masterstudenten. Ze hebben twee weken de tijd om de opdracht te maken. Hoe eerder ze iets delen voor feedback, hoe meer tijd er is om feedback te ontvangen. Die peerfeedback helpt studenten om een betere definitieve versie te maken.’
‘Als docent kostte het mij de eerste keer best wel wat tijd om Traintool eigen te maken en opdrachten klaar te zetten. Maar als de opdracht er eenmaal staat, kun je deze eenvoudig kopiëren en aanpassen in een volgend jaar. Uiteindelijk levert het veel tijdsbesparing op ten opzichte van de oude klassikale situatie en je oefent veel meer vaardigheden.’
‘Je moet wel goed kijken hoe je de tool inzet in verschillende fases van de opleiding. Eerstejaars studenten hebben meer sturing nodig dan studenten in de master. Je moet ze goed instrueren op de opdracht, maar óók op het geven van feedback. Masterstudenten kun je meer verantwoordelijkheid geven, zeker als ze in de loop van hun studie vaker peerfeedback hebben gegeven. Je moet in alle gevallen duidelijk maken wat je van de student verwacht en in het college een goede toelichting geven.’
Zelf aan de slag
Wil je ook gebruik maken van TrainTool? Vraag dan een account aan bij het Teaching Information Point van jouw faculteit. In overleg bekijk je hoe je TrainTool kunt inzetten in je cursus.
Wil je meer weten over de inzet van Traintool bij gespreksvaardigheden? Neem dan contact op met Jorn Kloostra via jorn.kloostra [at] ru.nl (jorn[dot]kloostra[at]ru[dot]nl).