Wencke Kieft over communicatievaardigheden oefenen met TrainTool en Pitch2Peer

Jezelf opnemen en terugkijken met Pitch2Peer is één van de beste oefenmethodes om jezelf te beoordelen
Naam
Wencke Kieft
Huidige functie
Coördinator Career Service bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Wencke Kieft is coördinator Career Service bij de FNWI, waar zij studenten helpt zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Belangrijk in haar cursussen zijn communicatievaardigheden, die geoefend worden met TrainTool en Pitch2Peer. De meerwaarde van deze tools werd een stuk groter tijdens onderwijs op afstand.

‘Eén van de cursussen die ik begeleid is Beroepsoriëntatie. In deze mastercursus van drie studiepunten worden handvatten aangereikt waarmee studenten zich kunnen voorbereiden op toekomstige beroepssituaties en zich verder kunnen ontwikkelen tot professional. Normaal gesproken oefenen studenten tijdens werkgroepen met sollicitatievragen. Zo bereiden ze zich voor op een sollicitatiegesprek met mij aan het einde van het kwartaal. Doordat het onderwijs tijdens de lockdown op afstand plaats moest vinden ben ik overgeschakeld naar online oefenmomenten in Pitch2Peer en een online eindgesprek. De contactmomenten die overbleven werden vooral gebruikt voor toelichting op de geplaatste content op Brightspace, het oefenen met feedback geven en ervaringen van alumni.’

‘Een andere cursus die ik geef was al volledig online te volgen. Binnen deze cursus wordt veel gebruik gemaakt van video’s die ik zelf heb opgenomen. De clips zijn niet per se bedoeld om kennis over te dragen, maar vooral om een inleiding te geven en contact met studenten te maken. De clips maken de cursus persoonlijker en op deze manier kan ik de studenten door de cursus leiden, zonder dat hier één-op-één contact voor nodig is. Daarnaast wordt in deze cursus TrainTool gebruikt waarmee studenten zelfstandig kunnen oefenen met hun communicatievaardigheden.’

‘Met het pilotprogramma Pitch2Peer kunnen studenten een pitch van zichzelf opnemen in bepaalde (denkbeeldige) situaties, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie of op netwerkgesprek. Deze pitch laat de student vervolgens door andere studenten reviewen. Ook reviewt de student de pitches van andere studenten. Ik heb ingesteld dat studenten pas na het uploaden van de eigen pitch die van medestudenten kunnen zien. Studenten leren op deze manier niet alleen van elkaar, maar ook van zichzelf. Jezelf opnemen en terugkijken is voor veel studenten een drempel, maar ik geloof dat het één van de beste oefenmethodes is om jezelf te beoordelen.’

‘In TrainTool kunnen studenten oefenen met voorgeprogrammeerde situaties, waarbij zij een video te zien krijgen en hierop kunnen reageren door middel van een eigen video. TrainTool is een geavanceerd programma, waar waarschijnlijk veel meer mogelijk is dan waar ik het nu voor gebruik. Doordat TrainTool werkt met voorgeprogrammeerde modules is de tool wat minder gemakkelijk naar eigen hand te zetten dan Pitch2Peer, maar TrainTool bevat wel een hoop handige modules die direct in te zetten zijn.’

‘Het gebruik van Pitch2Peer is mij erg goed bevallen. Doordat studenten nu zelfstandig de vaardigheden oefenen, blijft er in de contactmomenten meer ruimte voor kennisoverdracht en feedback.’ Ook wanneer onderwijs weer fysiek plaats gaat vinden zou Wencke daarom wel een programma als Pitch2Peer of TrainTool willen blijven gebruiken. Voor een volgende cursus zou ik graag een module ontwerpen binnen TrainTool om met presentatievaardigheden te oefenen. Een belangrijke vaardigheid voor studenten om te ontwikkelen, waarbij het ideaal zou zijn als studenten dit zelfstandig kunnen oefenen.’

Zelf aan de slag

Wil je ook gebruik maken van TrainTool? Vraag dan een account aan bij het Teaching Information Point in jouw faculteit. In overleg bekijk je hoe je TrainTool kunt inzetten in je cursus.