Onderzoekende houding in het onderwijs

Wat maakt mijn onderwijs boeiend? Hoe leren mijn studenten? Waarom denk ik dat deze leeractiviteit werkt? Dit zijn vragen die je jezelf als docent kunt stellen. Een onderzoekende houding betekent dat je kritisch naar je jezelf blijft kijken. Dit houd je scherp. Zo kun je jouw onderwijs laten meebewegen met de leerbehoefte van studenten en aansluiten bij wat nodig is bij de ontwikkeling van de professionals van de toekomst. Maar waar begin je? 

Themaleider onderwijsonderzoek van het Teaching and Learning Centre, Merel van der Wal, vertelt waarom een onderzoekende houding in het onderwijs zo belangrijk is en wat het verschil is tussen een onderzoekende houding en onderzoek doen. 

Zelf aan de slag gaan

Wil jij iets uit jouw onderwijs bevragen, uitzoeken of onderzoeken? Je kunt dit op verschillende manieren vormgeven. De ene vorm is laagdrempeliger dan de ander. Op deze pagina vind je een aantal concrete tips om met een onderzoekende houding aan de slag te gaan.  

1. Houd je kennis up-to-date met de TLC-nieuwsbrief

Via de nieuwsbrief van het Radboud Teaching and Learning Centre kun je op de hoogte blijven van activiteiten, trainingen en het laatste nieuws over onderwijsonderzoek. Elke maand wordt een onderzoeker aan je voorgesteld en een onderzoek naar onderwijs met je gedeeld.  

  • Docenten van de Radboud Universiteit ontvangen de nieuwsbrief standaard in hun mailbox.
  • Externen kunnen zich aanmelden.

 

2. Maak gebruik van je cursusevaluatie 

Gebruik de cursusevaluaties als moment om weer eens kritisch naar je onderwijs te kijken. Bedenk van tevoren wat je van de studenten wilt weten. Evalueer ook eens in het college en ga met studenten het gesprek aan over hun evaluatiepunten.

3. Spar met experts 

Er zijn verschillende experts die met je mee kunnen denken. Je kunt bijvoorbeeld contact zoeken met de collega’s van het Teaching Information Point in jouw faculteit of van het Radboud Teaching and Learning Centre, zoals de docentambassadeur van jouw faculteit.

4. Neem deel aan een Special Interest Group  

In een Special Interest Group (SIG) komen docenten en studenten samen om in een bepaald onderwijsthema te duiken en kennis en ervaringen uit te wisselen.

5. Start een TLC-voucherproject 

Een voucher van het Teaching and Learning Centre geeft jou en je collega’s de tijd en ruimte om nieuwe dingen in onderwijs uit te proberen en daarvan te leren. Ook kun je een voucher gebruiken om iets in je onderwijs te onderzoeken wat je al tijden verbaast of bezighoudt. 

Voucherprogramma

Contact

Wil je sparren over jouw onderwijs of vind je het fijn als iemand even met je meekijkt? Neem contact op de collega's van het Teaching Information Point in jouw faculteit of met de mensen van het Radboud Teaching and Learning Centre, zoals de docentambassadeur van jouw faculteit.