Wanneer studenten actief aan de slag gaan met leerstof, kunnen ze kennis en vaardigheden beter toepassen in nieuwe situaties. Hierdoor wordt er een dieper begrip van de leerstof bereikt. Dit wordt ook wel deep learning genoemd. Daarnaast zorg je met een actieve manier van lesgeven dat je jouw studenten meer betrekt bij jouw onderwijs. Dit helpt ze hun aandacht beter vast kunnen houden.
Studenten activeren met werkvormen
Je kunt studenten activeren met verschillende werkvormen. De werkvorm die je in jouw onderwijs gebruikt, stem je af op de leerdoelen en toetsing van de cursus. Deze driehoeksrelatie staat centraal in het model van constructive alignment.
Activerende werkvormen
In Radboud EDIT vind je een database van verschillende werkvormen. Aan de hand van filters kun je deze gemakkelijk doorzoeken om werkvormen te vinden die aansluiten op jouw onderwijssituatie.
Voorbeeld: vragen stellen
Vragen stellen is een goed voorbeeld van een activerende werkvorm. Om deep learning te stimuleren, gebruik je vragen die een stapje verder gaan dan het toetsen van feiten. Vraag bijvoorbeeld niet alleen: “Wat betekent deze theorie?”, maar ook: “Hoe pas je deze theorie toe in de volgende situatie?”. Voor het stellen van vragen kan je tools zoals Wooclap inzetten.