Duurzaamheidsvraagstukken in onderwijs

Duurzaamheid speelt een grote rol in de strategie en de onderwijsvisie van onze universiteit. Ook uit onderzoek onder Radboud studenten blijkt dat zij veel meer met duurzaamheidsvraagstukken en andere maatschappelijke problematiek in hun onderwijs aan de slag willen. Maar hoe breng je dit in praktijk? Deze pagina geeft de ondersteuning en aanwijzingen bij het vertalen van duurzaamheidsdoelen in je onderwijs.  

ToekomstMakers-model

In 2024 deed adviesbureau Youngworks onderzoek onder studenten van de Radboud Universiteit. Kernvragen daarbij waren: Wat typeert de huidige generatie studenten van de Radboud Universiteit? Wat vinden ze belangrijk? Wat willen ze betekenen voor de maatschappij, nu en in hun professionele toekomst? En hoe kan de Radboud Universiteit hen hierin ondersteunen? 

Op basis van de bevindingen van Youngworks is het ToekomstMakers-model geformuleerd. Wat het model goed zichtbaar maakt is dat maatschappelijke impact maken een motivatie is die onze huidige generatie studenten typeert. Gebruik de inzichten uit het ToekomstMakers-model en verken de mogelijkheden om hierbij in je onderwijs bij aan te sluiten.

Handvatten voor onderwijsontwerp

  • Duurzaamheid gaat over meer dan alleen ecologische veranderingen. Het gaat ook sociale en economische veranderingen in de wereld.
  • Duurzaamheidsvraagstukken vragen andere, nieuwe, competenties van onze studenten: creativiteit, interdisciplinariteit, systeemdenken.
  • Het integraal in het curriculum verweven van duurzaamheidsvraagstukken, vraagt om onderwijs (her)ontwerp en onderwijsinnovatie.

Toolkit 'You Have a Part to play'

Deze toolkit is bedoeld om onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs - docenten en coördinatoren bijvoorbeeld, maar ook studenten of onderwijsdirecteuren - handvatten te bieden om duurzaamheid een steviger plek te geven in hun onderwijsprogramma's. Deze toolkit is ontwikkeld door het Radboud Universiteit projectteam 'You Have a Part to Play', mogelijk gemaakt door het Comeniusprogramma van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. 

De toolkit bevat verschillende werkvormen om in te zetten voor verschillende doeleinden, waaronder handige gesprekskaarten om docenten te helpen sterke leerdoelen te formuleren die verschillende duurzaamheidsthema's (onder de noemer van de 18 Sustainable Development Goals) verbinden met de competentiedomeinen van Hoger Onderwijs voor Duurzaamheid.

Bekijk de toolkit

Co-creëren van onderwijs

Studenten en docenten kunnen elkaar goed aanvullen bij het ontwerpen van een cursus. Docenten weten hoe ze een cursus moeten ontwikkelen en studenten hebben kennis van het curriculum en weten waar zij behoefte aan hebben in hun leerproces. Bernard van Gastel en Marie-Sophie Simon laten in de video zien wat de kracht is van het co-creëren van onderwijs.

Workshops en cursussen voor onderwijsontwikkelaars

Workshop 'You Have a Part to Play'

Aan de hand van de toolkit 'You Have a Part to Play' ga je in vijf bijeenkomsten ga je aan de slag met herontwerp van je onderwijs en het inpassen van duurzaamheidsdoelen in je onderwijs. Stap voor stap word je begeleid in het verkennen van het profiel van een opleiding in relatie tot duurzaamheid, het formuleren van leerdoelen en het definiëren van leeractiviteiten en toetsing. De looptijd van de workshopreeks is zes maanden en de tijdsinvestering is ongeveer 24 uur (inclusief bijeenkomsten).

Lees meer

Cursus 'Beyond Content'

Hoe maak je in je onderwijs écht het verschil? Deze cursus geeft je aanwijzingen over hoe je je onderwijs impactvoller kunt maken door rekening te houden met de principes van duurzame ontwikkeling. Je gaat tijdens de cursus in gesprek over waarom onderwijs en wetenschap de belangrijkste drijfveren voor duurzaamheid zouden moeten zijn. Daarnaast worden manieren aangedragen om studenten niet alleen met de vereiste kennis uit te rusten, maar ook met de nodige vaardigheden voor de toekomst. De cursus biedt stof tot nadenken en ruimte voor discussie en bestaat uit twee bijeenkomsten in twee maanden. De tijdsinvestering is ongeveer 5 uur (inclusief bijeenkomsten).

Lees meer

Met collega's van gedachten wisselen en meekijken

Zowel Programma Duurzaamheid als het Radboud Teaching and Learning Centre faciliteren activiteiten met en voor docenten. Het doel van de activiteiten is om uitwisseling en verbinding te stimuleren en impact in ons onderwijs te vergroten.

Special Interest Group (SIG) Duurzaamheid

De SIG Duurzaamheid vindt het belangrijk om onze verantwoordelijkheid als instelling voor hoger onderwijs te nemen om duurzame ontwikkeling te stimuleren. Deze SIG biedt de ruimte en de plaats om de krachten te bundelen, ideeën, projecten en ambities te delen en met elkaar in contact te komen in een community of practice om aan deze doelen te werken.

Radboud Centre for Sustainability Challenges

Het Radboud Centre for Sustainability Challenges (RCSC) is de hub voor al het onderzoek en onderwijs dat gerelateerd is aan duurzaamheid en de Sustainable Development Goals van de VN. RCSC werkt onder meer aan interdisciplinaire activiteiten op het gebied van onderwijs.

Contact

Wil je aan de slag met duurzaamheidsvraagstukken in je onderwijs, maar weet je nog niet hoe? Sparren kan altijd! Jaap Rohof (Projectleider duurzaamheid in onderwijs) denkt graag met je mee en brengt je in verbinding met collega's.

Contactpersoon