Met Community Engaged Learning (CEL) kun je jouw onderwijs verbinden met de samenleving, met als doel een bijdrage te leveren in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. CEL is geen werkvorm, maar een manier om je cursus te ontwerpen. Studenten zetten, in samenwerking met maatschappelijke partners, hun kennis en vaardigheden in om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke vraagstukken.
Met en van elkaar leren
CEL zorgt voor verbondenheid tussen het onderwijs aan de universiteit en hetgeen wat gebeurt in de samenleving, in de wereld en/of in de wijk. Het gaat dan om wederzijds leren van elkaar. Studenten leren van elkaar en van de samenwerking met partners. De partners leren van studenten en zijn geholpen met hun kennis en vaardigheden.
Samenwerking binnen CEL-projecten is multidisciplinair van aard, waarbij studenten van verschillende opleidingen hun kennis en ervaringen meebrengen om het maatschappelijke probleem te onderzoeken en oplossingen aan te dragen. Studenten werken in deze projecten vrijwel altijd autonoom, waarbij jij als docent als begeleider optreedt.
Bij CEL zijn opdrachtgevers vaak lokale overheden en maatschappelijke partners. Denk bijvoorbeeld aan de Gemeente Nijmegen en IederTalentTelt.
Motiverend onderwijs
CEL is in meerdere opzichten leerzaam en motiverend voor jouw studenten:
- Ze werken aan ‘echte’ opdrachten die tastbaar maken hoe zij vanuit hun vakgebied kunnen bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken.
- Ze reflecteren op hun rol in de maatschappij.
- Ze ontwikkelen persoonlijke en professionele vaardigheden.
- Ze leren zich te verplaatsen in anderen en maken kennis met andere perspectieven.
- Ze leren reflecteren op hun rol in relatie tot maatschappelijke vraagstukken.