ICT & bibliotheekdiensten

Besparingen in de Informatie-kolom
Looptijd
2025 tot heden
Projecttype
Organisatorisch
Organisatieonderdeel
Information & Library Services

De Informatie-kolom (I-kolom) omvat alle dienstverlening op het gebied van ICT- en bibliotheekdiensten. De I-kolom wil de dienstverlening voorspelbaarder en bestuurbaarder maken. Ook moet de gehele I-kolom zes miljoen euro besparen voor 2029.  

Er lopen momenteel drie trajecten binnen de I-kolom: 

  • Ontwikkeling van een I-strategie. Dit wordt de koers van de I-kolom en loopt parallel aan de vorming van de nieuwe strategie van de Radboud Universiteit. De I-strategie fungeert ook als afwegingskader voor de dienstverlening van de I-kolom: wat doen we nu, wat gaan we doen en wat doen we niet (meer)? Met de strategie wordt dus de richting bepaald die we inslaan als kolom en de dienstverlening die daarbij past. 
  • Ontwikkeling van een Verbeterplan voor de I-kolom waarin de huidige werkwijze, dienstverlening en besturing van de I-kolom worden geanalyseerd in relatie tot de uitdagingen die de I-kolom ervaart. Dit resulteert in een Verbeterplan met onder meer een nieuw dienstenmodel. 
  • Optimalisatie Bedrijfsvoering: in dit traject is de deep-dive uitgevoerd en worden besparingsinitiatieven gerealiseerd. Dit bespaart drie tot vier miljoen euro. 

De drie trajecten vormen samen de basis van een Reorganisatieplan dat wordt opgesteld. De planning is dat dit plan eind 2025 gereed is om het besluitvormingstraject in te gaan. 

Lopende projecten

Momenteel lopen verschillende projecten binnen het traject Optimalisatie Bedrijfsvorming om de I-kolom efficiënter te organiseren en tegelijk verbeterslagen door te voeren: 

  • Vergroten van de selfservice-mogelijkheden bij ICT-vragen van medewerkers en studenten
  • Vergroten van de kosteneffectiviteit van het netwerk
  • Standaardiseren laptops en mobiele telefoons voor medewerkers
  • Uitfaseren 1000 pc’s op studentwerkplekken​
  • Verbeteren van de regie op uit- en bruikleen van devices​
  • Inkorten openingstijden ICT-helpdesk
  • Vervangen van Adobe creative suite door open-source alternatieven
  • Verklein bestaande papieren collectie Universiteitsbibliotheek
  • Rationaliseer en optimaliseer de dienstverlening van het Katholiek Documentatie Centrum 

Nieuws over besparingen I-kolom

Laptop

Geen vaste pc's meer in onderwijsruimtes - neem je laptop mee

Deze zomer zijn de vaste pc's verwijderd uit de onderwijsruimtes. Dit betekent dat docenten voortaan de eigen (Radboud-)laptop mee dienen te nemen om aan te sluiten op het scherm in de zaal.

UB

Vanaf 1 juli wijzigen openingstijden ICT Helpdesk en Servicepunten in de Universiteitsbibliotheek

Vanaf 1 juli wijzigen de openingstijden van de ICT Helpdesk, het ICT Servicepunt en de UB Servicebalie. Je kunt voortaan op werkdagen van 9.00 – 17.00 uur terecht bij de balie in de hal van de UB voor vragen omtrent ICT en bibliotheekdiensten.

Contactinformatie

Heb je vragen over de optimalisatie van de bedrijfsvoering of de bezuinigingen binnen de I-kolom? Neem dan contact op met programmamanager Roger van der Hoeven. Heb je vragen over de vorming van de I-strategie? Neem dan contact op met Lysbeth Santema.