De Informatie-kolom (I-kolom) omvat alle dienstverlening op het gebied van ICT- en bibliotheekdiensten. De I-kolom wil de dienstverlening voorspelbaarder en bestuurbaarder maken. Ook moet de gehele I-kolom zes miljoen euro besparen voor 2029.
Er lopen momenteel drie trajecten binnen de I-kolom:
- Ontwikkeling van een I-strategie. Dit wordt de koers van de I-kolom en loopt parallel aan de vorming van de nieuwe strategie van de Radboud Universiteit. De I-strategie fungeert ook als afwegingskader voor de dienstverlening van de I-kolom: wat doen we nu, wat gaan we doen en wat doen we niet (meer)? Met de strategie wordt dus de richting bepaald die we inslaan als kolom en de dienstverlening die daarbij past.
- Ontwikkeling van een Verbeterplan voor de I-kolom waarin de huidige werkwijze, dienstverlening en besturing van de I-kolom worden geanalyseerd in relatie tot de uitdagingen die de I-kolom ervaart. Dit resulteert in een Verbeterplan met onder meer een nieuw dienstenmodel.
- Optimalisatie Bedrijfsvoering: in dit traject is de deep-dive uitgevoerd en worden besparingsinitiatieven gerealiseerd. Dit bespaart drie tot vier miljoen euro.
De drie trajecten vormen samen de basis van een Reorganisatieplan dat wordt opgesteld. De planning is dat dit plan eind 2025 gereed is om het besluitvormingstraject in te gaan.