Project Curriculuminformatiesysteem

Looptijd
1 maart 2024 tot heden
Projecttype
ICT
Organisatieonderdeel
Academic Affairs, Innovation & Projects

Aanleiding

Bij het opzetten van een nieuwe opleiding en het (her)ontwikkelen van een curriculum wordt veel informatie verzameld en uitgewisseld. Denk hierbij aan eindkwalificaties, cursusdoelen en leeractiviteiten die vastgelegd moeten worden in Onderwijs- en Examenreglementen, Osiris en Brightspace. Deze informatie wordt nu nog veelal versnipperd of onvolledig opgeslagen, waardoor geen compleet beeld van een curriculum kan ontstaan. De Radboud Universiteit start met de voorbereiding van een aanbesteding van een curriculuminformatiesysteem (CIS), waarin onderwijsontwikkelaars, docenten en roosteraars samenwerken aan de (her)ontwikkeling van curricula.

Met een CIS verkrijgen we inzicht in leerlijnen, informatie voor onderwijscatalogi/accreditatie, financiën en roostering. Dit draagt bij aan een betere balans en kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsorganisatie. Door curriculuminformatie op een centrale plek vast te leggen, ontstaan er bovendien minder fouten vanwege minder handmatige werkzaamheden. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van de informatievoorziening verbeteren. Tot slot kunnen we studenten, door beter inzicht in het curriculum, de mogelijkheid bieden om regie te nemen over hun eigen leerpad.

Aanpak en planning

Vooronderzoek (2024)

In het eerste halfjaar van 2024 heeft een vooronderzoek plaatsgevonden naar de behoeften van docenten, studenten en medewerkers uit de onderwijsorganisatie binnen de universiteit. Hieruit blijkt dat binnen het onderwijs, vanuit zowel de inhoud als de ondersteunende procesketen, een grote behoefte is aan ondersteuning van het proces van curriculumvoorbereiding en het duidelijker vastleggen van het curriculum met behulp van een curriculuminformatiesysteem. Deze behoeften zijn eerder ook geïdentificeerd in het Programma Optimale Onderwijsplanning (2022-2023) en in 2024 vanuit het project Een Slimmer Collegejaar / Curriculuminformatiesysteem nog eens expliciet bij alle faculteiten en diensten, studenten en medewerkers in kaart gebracht.

Vervolg (2025 en verder)

In de tweede helft van 2024 is de business case en projectvoorstel afgerond voor 2025 en verder. Het nieuwe projectvoorstel bevat de verdere voorbereidingen voor een aanbesteding, het uitvoeren van de aanbesteding en de implementatie van een CIS. Dit projectvoorstel is voorgelegd in het I-portfolioboard van de divisie Information and Library Services en daar geprioriteerd (november ’24). Dat betekent dat er per 2025 verdere voorbereidingen getroffen zullen worden voor de aanbesteding en de implementatie van het CIS. 

projectplanning aanbesteding CIS

Voordelen van een Curriculuminformatiesysteem

Doordat we het curriculumvoorbereidingsproces beter faciliteren, krijgen we vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief meer inzicht en overzicht in het onderwijs. Hierdoor kunnen we ook makkelijker zicht krijgen op de inhoud, de samenwerking opzoeken tussen opleidingen en faculteiten, en meer grip krijgen op de kosten van ons onderwijs. Dit laatste is juist in tijde van financiële bezuinigingen essentieel. Om die reden wordt vanuit het CIS-project de samenwerking gezocht met andere initiatieven binnen de Radboud Universiteit, denk aan het EY-traject en de taskforces onderwijsorganisatie en onderwijsinnovatie. 

Een curriculuminformatiesysteem als bouwsteen om toekomstbestendig te worden

De afgelopen periode is de Radboud Universiteit, net als vele andere onderwijsinstellingen, geconfronteerd met bezuinigingen in het onderwijs. Ook de Radboud Universiteit kampt met de gevolgen van deze bezuinigingen: contracten die aflopen en hogere werkdruk zijn direct merkbaar voor medewerkers. Kan de Radboud Universiteit het wel aan om uitvoering te geven aan de voorbereidingen en implementatie van een nieuw systeem? Het antwoord is ja. Het is zeker niet gemakkelijk, maar het is de enige uitweg om onze onderwijsorganisatie op orde te krijgen. 

De Radboud Universiteit staat voor kwalitatief goed (georganiseerd) onderwijs. Dit kunnen we als organisatie alleen bieden als we dit onderwijs goed faciliteren. Het onderwijs faciliteren start bij het faciliteren van het curriculumontwerpproces. Hier hebben we tot op heden docenten en onderwijsontwikkelaars niet in gefaciliteerd, wat resulteert in handmatige werkzaamheden voor zowel wetenschappelijk personeel als voor de professionele diensten. Vervolgens zorgt dit voor het lastig op orde maken van curriculuminformatie voor studenten, waardoor ook zij drempels ervaren in het organiseren van hun onderwijs, onderwijs volgen, regie pakken op hun eigen leerpad en creëren van een balans tussen studie en andere activiteiten (werk bijvoorbeeld). In de video lichten studenten hun ervaringen met curriculum informatie toe. Alle bevindingen van studenten zijn gebundeld in een rapport.

Studentbevindingen curriculuminformatie

Resultaten

Ben je op zoek naar praktische handvatten voor onderwijsontwikkeling- en onderwijsvoorbereiding? Download dan:

Wil je meedenken en meewerken aan verbetering van onderwijsvoorbereiding? Neem contact op met Pien Walraven (inhoudelijk expert en informatiemanager): Pien.walraven [at] ru.nl (Pien[dot]walraven[at]ru[dot]nl)    
 

Contactinformatie

Wil je meer weten over het project Curriculum Informatiesysteem (CIS)? We komen graag langs voor een presentatie of (interactieve) informatiesessie! Mail Dianne Akkerhuis (projectleider) dianne.akkerhuis@ru.nl.