Go open logo
Go open logo

GO OPEN

Deel en (her)gebruik open leermaterialen
Looptijd
2024 tot 2025
Projectleden
drs. H.M. Schoutsen (Monique) , Nicolai van der Woert , Niek Weijers , Kevin Wassink , Lisa Marie Weller , Thijs Kersten , Farah de Koning
Projecttype
Onderwijs

Doel

Het doel is om het delen en hergebruik van zelfontwikkelde digitale leermaterialen verder te stimuleren. Dit draagt bij aan de verbetering van de onderwijskwaliteit en zorgt voor een flinke tijdswinst voor docenten. We richten ons in het project op het vergroten van de kennis over open leermaterialen en het uitbreiden van het aantal vakcommunity's aan de Radboud Universiteit.  

In lijn met de onderwijsvisie willen we deze materialen zowel regionaal als landelijk toegankelijker en zichtbaarder maken. Door docenten en onderwijsontwikkelaars actief aan te moedigen hun zelfgemaakte digitale leermaterialen open te delen, bouwen we samen aan een toekomst waarin open, toegankelijke onderwijsmaterialen voor iedereen beschikbaar zijn. 

Aanpak 

Fase 1 (januari – april 2025) 

je ontdekt hoe open leermaterialen jouw onderwijs kunnen verrijken én je werk makkelijker maken. In deze eerste fase draait het om bewustwording en inspiratie. Via workshops op de Onderwijsdagen 2025, presentaties en onze docentenwebsite laten we je zien hoe je deze materialen kunt gebruiken in je vakgebied. Ook start de Special Interest Group (SIG) Open Education, waar je samen met collega’s praktijkvoorbeelden verkent en tools leert kennen. Wil je zelf aan de slag? Met onze e-learningmodule (binnenkort beschikbaar) krijg je tips en tools die je direct kunt toepassen.

Fase 2 (april – juli 2025) 

In deze fase helpen we je om open leermaterialen echt in te zetten. Samen met collega-docenten richt je een vakcommunity op voor jullie opleiding, waarin jullie leermaterialen kunnen delen. Ook docenten van dezelfde opleiding aan andere universiteiten worden uitgenodigd om hun materialen bij te dragen. We breiden collecties uit, zodat je meer keuze hebt en alles makkelijker vindt. Met praktische voorbeelden laten we zien hoe deze materialen jouw onderwijs direct kunnen versterken. Het draait om samenwerken, inspireren en samen betere resultaten behalen.

Fase 3 (collegejaar 2024/2025) 

Nu is het tijd om open leermaterialen te integreren in je onderwijs. Je krijgt persoonlijke ondersteuning van het Radboud Open Education Team om deze materialen effectief toe te passen, terwijl we samen leren van praktijkervaringen. Ondertussen blijven we collecties uitbreiden, mede dankzij samenwerking met andere onderwijsinstellingen. Het resultaat? Een groeiend netwerk van gedeelde kennis en bronnen dat lesgeven en leren nog beter maakt.

Verwachte resultaten 

We streven ernaar dat iedere docent eind 2025 bekend is met het gebruik van open leermaterialen. We richten ons op een groei in het delen en gebruik van open leermaterialen door het aantal vakgroepen uit te breiden en meer leermaterialen online beschikbaar te stellen. Daarnaast verwachten we dat dit project de samenwerking tussen onderwijsinstellingen bevordert en dat er meer leermaterialen actief gedeeld worden binnen landelijke vakgroepen.  

Financiering

Dit project wordt ondersteund door Npuls via de regeling OpenUp, die mbo-, hbo- en wo-instellingen stimuleert om digitale en open leermaterialen verder te ontwikkelen. De regeling biedt financiële steun, begeleiding en kennisdeling en bevordert samenwerking tussen instellingen en partners. Npuls is het Nationaal Groeifondsprogramma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland.  

Updates

  • Open Leermaterialen

    Open Educational Resources (OER), oftewel Open Leermaterialen, zijn gratis digitale leermiddelen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen of onder voorwaarde van een open licentie.

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met Monique.