Erkennen en Waarderen praatplaat
Erkennen en Waarderen praatplaat

Erkennen en Waarderen

Een nieuwe en betere balans in het erkennen en waarderen van wetenschappers is het doel van het programma Erkennen en Waarderen. We streven naar meer ruimte voor verschillende talenten van wetenschappers en voor een modernisering van het erkennen en waarderen van de academische activiteiten van onze wetenschappers. In samenwerking met de Nederlandse Universiteiten en onderzoeksfinanciers realiseren wij de nodige veranderingen binnen de Radboud Universiteit.

Prestaties van wetenschappers worden vaak niet op dezelfde manier erkend en gewaardeerd. De focus ligt met name op kwantitatieve onderzoekprestaties, zoals onderzoekoutput, citaties en verworven subsidies en resulteert in onvoldoende waardering voor ontwikkeling op andere cruciale academische taken. Daarnaast vragen de huidige maatschappelijke uitdagingen om meer samenwerking en een multidisciplinaire aanpak door onderzoekers.

Vier personen klappen met hun handen tegen elkaar

In 2019 publiceerden de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met andere kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers (NFU, KNAW, NWO en ZonMW) het position paper 'Ruimte voor ieders talent'. Op basis van dit position paper is een landelijk Erkennen en Waarderen-programma ontwikkelt met als doel om meer ruimte te creëren voor verschillende talenten van wetenschappers en te streven naar een nieuwe balans in het erkennen en waarderen van wetenschappers. 

 


Het programma Erkennen en Waarderen stelt de volgende onderwerpen centraal:

  1. Academische profielen
  2. Balans tussen individu en collectief
  3. Focus op kwaliteit
  4. Open Science stimuleren
  5. Academisch leiderschap
  6. Inventariseren, delen en leren
  7. Het goede gesprek voeren

Academische profielen

We streven, in lijn met het landelijk programma, naar het erkennen en waarderen van een grotere diversiteit in competenties en talenten. Diversificatie en dynamisering van de academische profielen staan centraal:

  • Diversificatie: profileren op een of meerdere kerndomeinen
  • Dynamisering: profielen variëren gedurende een loopbaan

Deze transitie voor diverse carrièremogelijkheden uit zich in het ontwikkelen van nieuwe academische profielen onderwijs, onderzoek, impact, academisch leiderschap en patiëntenzorg (UMC’s). De verwevenheid van onderzoek en onderwijs is en blijft kenmerkend voor de Nederlandse academische wetenschap. 

Balans tussen individu en collectief

We streven naar een samenspel van talenten in ons academisch werk. Niet alleen om diversificatie en dynamiseren van de academische profielen mogelijk te maken, maar ook om samenwerking te bevorderen. In deze transitie is het van belang om te kijken naar de expertise en competenties van de teams waar wetenschappers deel van uitmaken en erkenning en waardering te geven voor het gezamenlijke werk.  

Focus op kwaliteit

We streven naar een breder begrip van kwaliteit van de academische werkzaamheden. Dit vraagt om een andere manier van het beoordelen van het werk van individuele wetenschappers en hun gezamenlijke teambijdragen: een verschuiving van kwantitatieve prestatiemetingen naar een focus op kwaliteit en inhoud van onderzoek, onderwijs, impact en academisch leiderschap. 

De Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA) is een collectief van organisaties die zich inzetten voor het hervormen van de methoden en processen waarmee onderzoek, onderzoekers en onderzoeksorganisaties worden geëvalueerd. Als Radboud Universiteit hebben we CoARA ondertekend, een actieplan ontwikkeld en gaat met werkgroepen aan de slag om dit te realiseren.

Open Science stimuleren

We streven naar een grotere maatschappelijke impact. Dit betekent dat we een intensievere samenwerking met de samenleving ambiëren, door ze bijvoorbeeld meer te betrekken bij het onderzoek en door onderzoeksresultaten breder te delen. Het toegankelijker maken van onderzoeksresultaten – Open Science - vraagt om een andere houding ten aanzien van de publicatie van onze onderzoeksdata.

Academisch leiderschap

We streven naar een omgeving waarin – op alle niveaus – aandacht is voor academisch leiderschap. Iedere individuele wetenschapper heeft een rol in dit proces. Alleen door gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen kunnen we de transitie naar een andere manier van erkennen en waarderen van academisch werk van wetenschappers mogelijk maken. 

Inventariseren, delen en leren

We streven ernaar inzichtelijk te maken wat er tot nu toe allemaal al gebeurd in het kader van Erkennen en Waarderen, gezamenlijk te evalueren van huidige praktijken en verbeterpunten te identificeren.

Het goede gesprek voeren

 

We streven naar inclusieve, open en sociaal veilige gesprekken, waarin we niet alleen prestaties en resultaten delen, maar met elkaar op een erkennende en waarderende manier in gesprek gaan. Het realiseren van de kerngedachten en principes van Erkennen en Waarderen valt of staat bij het voeren van een ander gesprek.
 

Dit is wat wij doen

In lijn met de afspraken tussen de Nederlandse universiteiten heeft ook de Radboud Universiteit een eigen visie op Erkennen en Waarderen ontwikkeld. De Radboud Universiteit richt zich op vier speerpunten: kwaliteit, samenwerking, diversiteit en menselijke maat. In het visiedocument is voor elk van de vier pijlers uitgewerkt waar we nu staan en waar we naartoe willen.  

Het realiseren van onze ambitie vraagt om actie in de praktijk. Bij de Radboud Universiteit werken we aan verschillende deelprojecten om dit te realiseren. 

Meer informatie vind je hier

Dit is wat jij kunt doen 

Om de transitie van een andere manier van erkennen en waarderen van het academische werk van wetenschappers mogelijk te maken nodigen we iedereen uit om een bijdrage te leveren. Alleen samen kunnen we deze verandering realiseren. 

Zoek elkaar op en ga in gesprek over Erkennen en Waarderen, bijvoorbeeld met het kaartspel mmmAcademia. Actief een rol spelen in de ontwikkeling van Erkennen en Waarderen? Heb je een initiatief voor een experiment in een thema van Erkennen en Waarderen, wil je een goed idee delen of heb je een vraag? 

erkennenenwaarderen [at] ru.nl (Deel jouw ideeën met ons)

Nieuws

Berchmanianum in het zonnetje (2024)

Meer erkenning en waardering voor Open Science aan de Radboud Universiteit

De programma's Erkennen en Waarderen en Radboud Open Science hebben de handen ineengeslagen en een subsidie ontvangen voor een projectvoorstel om een stevigere plek voor Open Science te creëren in de academische activiteiten van wetenschappers.

Anita Eerland

Radboud Open Science Inspirator: Anita Eerland

De Radboud Open Science Inspirators zijn personen die zich op wat voor manier dan ook actief met Open Science bezig houden. Zij vertellen in deze rubriek over hun betrokkenheid bij Open Science en de uitdagingen en voordelen die daarmee gepaard gaan.

Onderzoekers Organische Chemie

Nomineer een team voor de Radboud Team Science Award

Nomineer voor 2 april, 23.59 uur een team voor de Radboud Team Science Award.

Blogs

Ben jij benieuwd hoe dit programma vorm wordt gegeven en wat daarbij komt kijken? Met deze blogserie wordt je meegenomen door projectleider Jacqueline Drost in wat er allemaal achter de schermen gebeurt en wat er gaat komen.

De eerste blog verschijnt binnenkort. 

Geen relevante blogposts gevonden.

Contact

Heb je vragen over of ideeën voor het programma Erkennen & Waarderen? Laat het ons weten.