Een heldere koers en duidelijke keuzes zijn voor de komende jaren van groot belang. In de veranderende nationale en internationale context, gekoppeld aan stevige bezuinigingen en teruglopende studentenaantallen is het belang van een heldere positionering en profilering voor onze universiteit groot. Dit dwingt enerzijds om de blik meer naar buiten te richten. Maar ook intern is behoefte aan duidelijker kaders, zeker gezien het groeiende belang van harmonisatie van processen en interfacultaire afstemming. Een heldere strategie helpt ons bij prioriteiten stellen en het maken van de juiste keuzes.
Totstandkoming strategie
Het gesprek over de nieuwe strategie begint niet vanaf ‘nul’, maar bouwt voort op de structuur van de huidige strategie. De wereld om ons heen verandert, waardoor onze positie onder druk staat. Tegelijkertijd zien we ook kansen die we moeten grijpen. Als universiteit moeten we meeveranderen, door keuzes te maken en dingen anders te doen. De nieuwe strategie gaat ons daarbij helpen.
Waar er eerst is gekeken naar de externe ontwikkelingen en macro trends, is in een vervolgstap ons antwoord daarop gedefinieerd door werkgroepen bestaande uit collega's vanuit alle lagen van de universiteit: van CvB-leden en (vice)decanen tot medezeggenschapsleden, beleidsmedewerkers en inhoudelijke specialisten. Op deze manier is een brede vertegenwoordiging van de universitaire gemeenschap geborgd.
De strategie geeft die duidelijke stip op de horizon. Om ervoor te zorgen dat de organisatie op de juiste manier in beweging komt en de strategie ook daadwerkelijk kan waarmaken wordt een transitieplan gemaakt. In dat plan zijn projecten en initiatieven opgenomen die bijdragen aan het waarmaken van onze strategische doelen.
strategie2025-2031 [at] ru.nl (Heb je vragen of ideeën? Deel ze via e-mail met het projectteam)
Bouwstenen en planning
Het project is inmiddels in de laatste fase beland, waarin de focus ligt op het concreet maken van de strategie en een helder plan voor de implementatie ervan. De totstandkoming van de strategie en fases die doorlopen zijn vind je hieronder in omgekeerd chonologische volgorde terug:
Fase 5: Uitwerken en inbedden strategie 2025 – 2031 (augustus – december)
Op basis van de uitgewerkte ambities en opgehaalde input wordt het vervolgproces verder uitgewerkt, waarbij de focus ligt op het concreet maken van de strategie en het maken van een plan voor de implementatie ervan.
Fase 4: Betrekken bredere academische gemeenschap en tweede Bestuursdag (april – juli)
In werkgroepen, waarin de bredere gemeenschap is vertegenwoordigd (van cvb-leden en (vice)decanen tot medezeggenschapsleden, beleidsmedewerkers en inhoudelijke specialisten), wordt gewerkt aan het uitwerken van de input.
Fase 3: Bestuursdag (8 april)
De uitkomsten van de vorige stappen vormen de basis van het gesprek dat wordt gevoerd. Er wordt input opgehaald op en daarnaast wordt afgesproken hoe het verdere proces eruit zal zien, en wat ieders betrokkenheid daarin is.
Fase 2: SWOT-analyse en verdere uitwerking strategieproces (februari – april)
De interne analyse geeft ons zicht op onze eigen sterktes en zwaktes, de externe analyse op de kansen en bedreigingen. Dan is ook duidelijk wat nog ontbreekt.
Fase 1: In- en externe analyse en organiseren draagvlak (januari - februari)
De analyse geeft zicht op de ontwikkelingen binnen onze organisatie en de externe omgeving. Parallel daaraan vindt afstemming plaats met de bestuurlijke groeperingen, zoals het college van decanen, faculteitsbesturen, RUDO (directeurenoverleg Radboud Universiteit), Raad van Toezicht en UGV, evenals diverse andere stategische onderdelen.
Projectorganisatie
Het projectteam wordt geleid door een proceseigenaar en ondersteund vanuit verschillende disciplines. De voortgang en richting van het project worden bewaakt door een stuurgroep die bestaat uit bestuurders en directeuren. Daarnaast wordt er in werkgroepen, bestaande uit een brede vertegenwoordiging van de universitaire gemeenschap, gewerkt aan de uitwerking van de diverse ambities.
Kerngroep:
- Arjan-Tim Ferweda (Directeur Strategie & Transitie a.i.)
- Fréderique van Alfen-Las (projectcoördinatie)
- Marlot van Leengoed (communicatie)
- Carlot Roelofs (managementassistent)
Stuurgroep:
- Alexandra van Huffelen (voorzitter cvb)
- Agnes Muskens (vice-voorzitter cvb)
- Gerben Smit (directeur Radboud Services)
- Saskia Lavrijssen (decaan Faculteit der Mananagementwetenschappen)
- Richard van Wezel (Directeur Health OnePlanet Research Center)
- Annemarie Hinten-Nooijen (Directeur bedrijfsvoering - Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen)