Een heldere koers en duidelijke keuzes zijn voor de komende jaren van groot belang. In de veranderende nationale en internationale context, gekoppeld aan stevige bezuinigingen en teruglopende studentenaantallen is het belang van een heldere positionering en profilering voor onze universiteit groot. Dit dwingt enerzijds om de blik meer naar buiten te richten. Maar ook intern is behoefte aan duidelijker kaders, zeker gezien het groeiende belang van harmonisatie van processen en interfacultaire afstemming. Een goede positionering en profilering bieden een wezenlijke basis voor nieuwe beleidskeuzes.
Totstandkoming strategie
Het gesprek over de nieuwe strategie begint niet vanaf ‘nul’, maar bouwt voort op de structuur van de huidige strategie. De wereld is echter volop in ontwikkeling waardoor strategische thema's kunnen veranderen of worden toegevoegd. Digitalisering is bijvoorbeeld een thema dat van steeds groter strategisch belang is.
Onze missie, kernwaarden en identiteit vormen het fundament voor de nieuwe strategie. De invulling en richting hiervan krijgt op basis van inzichten over in- en externe ontwikkelingen opnieuw vorm. Er wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de uitvoerbaarheid van de strategie; deze moet voldoende concreet zijn om zowel op universitair niveau als binnen de faculteiten duidelijkheid te bieden over de richting en keuzes die we gezamenlijk maken. In dat kader komt er ook extra aandacht voor de monitoring van de nieuwe strategie.
strategie2025-2031 [at] ru.nl (Heb je vragen of ideeën? Deel ze via e-mail met het projectteam)
Bouwstenen en planning
Het project is opgedeeld in de volgende fases.
Fase 1: In- en externe analyse en organiseren draagvlak (januari - februari)
Door middel van de analyse krijgen we zicht op de ontwikkelingen binnen onze organisatie en de externe omgeving. Parallel daaraan vindt afstemming plaats met de bestuurlijke groeperingen, zoals het college van decanen, faculteitsbesturen, RUDO (directeurenoverleg Radboud Universiteit), Raad van Toezicht en UGV, evenals diverse andere stategische onderdelen.
Fase 2: SWOT-analyse en verdere uitwerking strategieproces (februari – april)
De interne analyse geeft ons zicht op onze eigen sterktes en zwaktes, de externe analyse op de kansen en bedreigingen. Dan is ook duidelijk wat nog ontbreekt. Waar nodig vindt in deze fase extra onderzoek plaats en/of nadere validatie van aannames in binnen- en buitenwereld.
Fase 3: Bestuursdag (8 april)
De uitkomsten van de vorige stappen vormen de basis van het gesprek dat gevoerd gaat worden tijdens de Bestuursdag 2025. Met het college van bestuur, de decanen, vice-decanen, secretarissen, directeuren bedrijfsvoering, student assessoren en directeuren van de ondersteunende diensten worden de uitkomsten hier gepresenteerd en besproken. Daarnaast wordt afgesproken hoe het verdere proces eruit zal zien, en wat ieders betrokkenheid daarin is.
Fase 4: Betrekken bredere academische gemeenschap en tweede Bestuursdag (april – juli)
Na de bestuurlijke afstemming volgt een bredere ronde van toetsing en verrijking binnen de organisatie. Er zijn zes ambities die verder worden uitgewerkt in werkgroepen bestaande uit collega’s uit de hele universiteit: van cvb-leden en (vice)decanen tot medezeggenschapsleden, beleidsmedewerkers en inhoudelijke specialisten. Elke werkgroep werkt toe naar een concreet pakket van oplossingsrichtingen per ambitie, inclusief een prioritering daarvan. De resultaten van de werkgroepen worden op 3 juli gepresenteerd tijdens een extra bestuursdag, waar de conceptstrategie besproken zal worden.
Fase 5: Uitwerken en inbedden strategie 2025 – 2031 (augustus – december)
Op basis van de uitgewerkte ambities en opgehaalde input op de Bestuursdag op 3 juli wordt het vervolgproces verder uitgewerkt, waarbij de focus ligt op de finalisatie van de uitwerkte strategie, de goedkeuring daarvan en uiteindelijk het klaarmaken om publiekelijk te delen.
Projectorganisatie
Het projectteam wordt geleid door een proceseigenaar en ondersteund vanuit verschillende disciplines. De voortgang en richting van het project worden bewaakt door een stuurgroep die bestaat uit bestuurders en directeuren. Daarnaast wordt er in werkgroepen, bestaande uit een brede vertegenwoordiging van de universitaire gemeenschap, gewerkt aan de uitwerking van de diverse ambities.
Kerngroep:
- Paul Heere (proceseigenaar)
- Arjan-Tim Ferweda (Directeur Strategie & Transitie a.i.)
- Fréderique van Alfen-Las (projectcoördinatie)
- Elianne Keulemans (projectsupport)
- Marlot van Leengoed (projectcommunicatie)
- Carlot Roelofs (managementassistent)
Stuurgroep:
- Alexandra van Huffelen (voorzitter cvb)
- Agnes Muskens (vice-voorzitter cvb)
- Gerben Smit (directeur Radboud Services)
- Saskia Lavrijssen (decaan Faculteit der Mananagementwetenschappen)
- Richard van Wezel (Directeur Health OnePlanet Research Center)
- Annemarie Hinten-Nooijen (Directeur bedrijfsvoering - Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen)