Checklist inwerken nieuwe medewerker voor leidinggevenden

Als leidinggevende heb je de belangrijke taak om nieuwe medewerkers in te werken en welkom te heten. In deze checklist staan aanbevelingen over wat je met de nieuwe collega kunt bespreken in de eerste drie maanden van het dienstverband. 

Stappenplan

  1. Voor de eerste werkdag

    • Koppel een buddy aan de nieuwe medewerker 
    • Plan kennismakingsgesprekken in voor de nieuwe medewerker met relevante afdelingen/collega’s
    • Spreek met de buddy en het team af wie welke rol pakt gedurende de inwerkperiode van de nieuwe medewerker. Zorg dat hierover gecommuniceerd blijft worden
    • Zorg voor een warme ontvangst. Drink bijvoorbeeld samen een kopje koffie, of geef een bloemetje, chocoladereep of kleinigheidje
    • Regel autorisaties voor de nieuwe medewerker
  2. In de eerste werkweek

  3. Tussen de tweede en vierde werkweek

    • Neem BASS door: keuzemodel, declareren van reisdagen woon-werkverkeer en thuiswerkdagen
    • Neem gROW door / beveel eventuele handige cursussen aan
  4. Tussen de eerste en derde maand

    • Houd een einde proeftijdgesprek 
    • Plan een bila-reeks in met de nieuwe medewerker
  5. Na de derde maand

    • Medewerker vult enquête onboarding in (deze wordt automatisch verstuurd naar de medewerker)