Telefoon met afbeelding van een e-mail die aan de hengel is geslagen
Telefoon met afbeelding van een e-mail die aan de hengel is geslagen

105.000 phishing e-mails in één maand

In maart kwamen er 105.000 phishing e-mails binnen bij de Radboud Universiteit. Dat wil zeggen 3420 per dag! Niet vreemd als je bedenkt de groep professionele en deels staatsgesponserde hackers groeit. Tel daarbij op dat wereldwijd 21% van de phishingaanvallen op onderzoek en onderwijs gericht is, dan begrijp je waar deze hoge aantallen vandaan komen.

Aard van de e-mails verschuift 

Vroeger kon je een phishingmail vrij eenvoudig herkennen, maar met behulp van kunstmatige intelligentie wordt dit alsmaar lastiger. Teksten worden beter, men haakt in op actuele bijeenkomsten (zoals de NAVO-top, voetbalevenementen etc.), men doet zich voor als een IT-afdeling of kruipt in de huid van een leidinggevende of andere collega. 

Radje met telefoon

Hoe kun je valse e-mail herkennen? 

  • Het e-mailadres is vreemd of onbekend 
    Bijvoorbeeld RadboudUniversität.nl of je collega mailt niet vanuit @ru.nl maar b.v. gmail.
  • De afzender doet zich voor als een IT-afdeling, leidinggevende of directeur (CEO-fraude). 
    Door zich voor te doen ‘als een bekende’ lijkt een verzoek eerder legitiem.
  • Spoed 
    Je wordt verzocht om snel te reageren.
  • Vragen om te klikken op een link m.b.t. een wachtwoord, een betaling, je pincode of  persoonlijke gegevens.
  • Verder praten op ander communicatiekanaal
    Na een eerste reactie van jouw kant vraagt de afzender of je via een andere weg contact op kunt nemen. Bijvoorbeeld op je telefoon via chat of een social media-kanaal.

Controleren én melden 

Ontvang je een vreemde e-mail en vraag je je af of het phishing is?  
Neem via een andere weg contact op met de afzender. Reageer nooit op een privé-mailadres of op een telefoonnummer dat je niet kunt controleren. 

Wil je phishing melden? 

Maak gebruik van de ‘report-knop’ in Outlook of neem contact op met de ICT Helpdesk, 024 - 36 22 222. Als je na kantoortijden de ICT Helpdesk belt is er voor noodgevallen een doorkiesnummer beschikbaar. 

Oplettendheid helpt daar waar techniek stopt 

Om je nog enigszins gerust te stellen. In maart zijn er in totaal 5,3 miljoen e-mails bij de Radboud Universiteit binnengekomen. Hiervan valt 9% in de categorie ‘ongewenste e-mails' (spam, virussen en phishing). Het gros hiervan wordt door het spamfilter van de Radboud Universiteit tegengehouden.  

Naast phishing zijn er andere vormen van digitale oplichting zoals QR-fraude of nep-websites. Bekijk wat jij kunt doen bij de Tips om veilig te werken

Contactinformatie

Vragen over privacy: Contactpersonen privacy 

Vragen over informatiebeveiliging: Contactpersonen Ínformatiebeveiliging 

Algemene vragen over informatiebeveiliging: IB-Awareness [at] ru.nl (IB-Awareness[at]ru[dot]nl) 

Organisatieonderdeel
Information & Library Services