Groepsfoto van de nieuwe lichting docenten van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap
Groepsfoto van de nieuwe lichting docenten van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap

Afsluiting Leergang Onderwijskundig Leiderschap: samen sturen op verandering in onderwijs

Op maandag 15 september ontving een nieuwe lichting deelnemers van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) hun certificaat. Tijdens een afsluitend symposium werd stilgestaan bij de grote verandervraagstukken waar we in ons onderwijs mee te maken hebben. De nieuwe lichting onderwijskundig leiders heeft geleerd hoe zij complexe onderwijsvraagstukken analyseren, vernieuwende oplossingen ontwerpen en onderwijsvernieuwing stimuleren.

Het symposium maakte duidelijk hoe veelzijdig en urgent de hedendaagse uitdagingen in het onderwijs zijn. De Leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Radboud Teaching and Learning Centre draagt eraan bij dat Radboud-docenten niet alleen reflecteren op deze vraagstukken, maar ook handvatten ontwikkelen om er samen mee aan de slag te gaan. Met het behalen van hun certificaat treden de deelnemers toe tot een inspirerende community van onderwijsprofessionals die zich inzetten voor continue vernieuwing en kwaliteitsverbetering in het hoger onderwijs. 

Tijdens het symposium stonden drie thema’s centraal: De rol van vertrouwen in het onderwijs, Wat een AI-opener! Een grondige blik op onze toetsing en De waarde en bijdrage van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap. Deelnemers Bas Verhoeven, Merel van der Wal en Frank van Caspel delen inzichten uit het symposium. 

De rol van vertrouwen in het onderwijs  

“Tijdens de leergang verkenden we hoe vertrouwen de basis vormt voor leren en ontwikkeling. Bij de Universiteit van Roskilde (Denemarken) zagen we hoe studenten verantwoordelijkheid krijgen binnen duidelijke kaders – een groot contrast met het sterk gecontroleerde Nederlandse onderwijssysteem. Meer vertrouwen in studenten en docenten kan het onderwijs aan de Radboud Universiteit versterken en beter aansluiten bij onze onderwijsvisie. Dat vraagt om helder geformuleerde verwachtingen, ruimte voor eigenaarschap en toetsing die echt bijdraagt aan leren. Door samenwerking en dialoog tussen studenten en docenten te stimuleren en verschillen als leerbron te benutten, bouwen we aan een cultuur van vertrouwen, betrokkenheid en groei.” - Bas Verhoeven, Opleider Heelkunde 

Wat een AI-opener! Een grondige blik op onze toetsing 

“De opkomst van generatieve AI zet druk op de validiteit van onze toetspraktijken: een take-home essay, bijvoorbeeld, garandeert niet langer dat leerdoelen echt worden behaald. De stoplichtbenadering (AI toestaan of verbieden) blijkt daarbij een schijnoplossing. Voor een geldige beoordeling moeten we terug naar de kern: leerdoelen zorgvuldig formuleren en onze toetsvormen zo inrichten dat ze daadwerkelijk meten wat we beogen. Tijdens de sessies gedurende de leergang werd duidelijk: docenten willen meer tijd voor structurele herzieningen en pleiten voor een sterker ontwerp van leerdoelen en de leeromgeving.” - Merel van der Wal, Universitair docent Methoden en Themaleider Onderwijsonderzoek bij het Radboud Teaching and Learning Centre 

De waarde en bijdrage van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap   

“De leergang creëert een hecht netwerk van onderwijsbevlogen collega’s uit alle faculteiten en verschillende vakgebieden. Dat netwerk vormt een krachtige motor voor interfacultaire samenwerking en onderwijsinnovatie. De meerwaarde ligt niet alleen in individuele ontwikkeling, maar vooral in de vorming van een duurzaam netwerk dat onderwijsvernieuwing universiteitbreed kan dragen. Voortzetting van de leergang vraagt nu om strategische keuzes van bestuurders. Deelnemers blijven met elkaar in contact, en zullen zich vanuit de verschillende posities die ze binnen de organisatie bekleden inzetten voor voortzetting van het traject.” - Frank van Caspel, Docent Filosofie van cognitie en taal  

Het Radboud Teaching and Learning Centre is trots op de nieuwe lichting docenten die leiding kan geven aan vernieuwing in onderwijs.  

Contactinformatie

Voor meer informatie over de leergang mail naar tlc [at] ru.nl (tlc[at]ru[dot]nl)