Portretfoto's van de docentambassadeurs van Sociale Wetenschappen
Portretfoto's van de docentambassadeurs van Sociale Wetenschappen

Ambassadeurs van de toetsrevolutie: Nienke Peters-Scheffer en Lex Hendriks

Nienke Peters-Scheffer en Lex Hendriks zijn de docentambassadeurs van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Met het netwerk van het Teaching and Learning Centre zetten zij zich in voor onderwijsvernieuwing, onderwijsonderzoek, docentontwikkeling en -welzijn.

Een docentambassadeur, wat doet die eigenlijk? "Het docentambassadeurschap bestaat uit drie kernpunten: agenderen, verbinden en aanjagen. We houden in de gaten wat er onder docenten speelt, we brengen de juiste mensen met elkaar in contact en we versterken initiatieven" legt Nienke uit. "In één woord, draait het om kwaliteitsverbetering. Zowel vanuit het perspectief van de docent als de student" voegt Lex toe.

De toetsrevolutie

Een belangrijk onderwerp van gesprek is toetsing. "We zijn gewend om te toetsen aan het eind van een cursus, als check of de student alle leerdoelen heeft bereikt” legt Lex uit. “maar er is een verandering aan het ontstaan van deze manier van toetsen, naar het inzetten van toetsing ter bevordering van het leerproces zelf. Formatief handelen, in plaats van summatief."  

Hoewel de visie op toetsing verandert, is dit in de praktijk nog niet altijd zichtbaar. "Veel docenten willen er wel mee aan de slag, maar vinden het lastig om de eerste stap te zetten. Hoe doe ik dat dan? Welke onderwijsvormen passen daarbij? Hoe past dat binnen mijn cursus?" aldus Nienke. 

Toetsing is best een complex verhaal!

"Het is ook niet makkelijk" zegt Lex. "Summatief toetsen is al moeilijk genoeg. Hoe maak je een goede toets, die de stof goed reflecteert? Hoe maak je deze betrouwbaar, valide, en sluit het wel aan op de beroepspraktijk? En: hoe houd je het werkbaar? Toetsing is best een complex verhaal." 

Toch hoeft formatief handelen niet per definitie voor meer werkdruk te zorgen. “Studenten kunnen bijvoorbeeld ook elkaar feedback geven. Zo is toetsing geen deskundige check, naar een middel om studenten beter te laten leren” zegt Lex. “En om te kijken waar je staat” vult Nienke aan. “Als je dan ook weet waar iemand zou moeten staan, is het summatieve element toch op de achtergrond aanwezig. En de student zelf ziet: waar ben ik goed in, en waar heb ik nog meer oefening nodig.”

Ambassadeurs van de toetsrevolutie

Hoe dragen zij als ambassadeurs bij aan deze toetsrevolutie? Lex: "Afgelopen jaar ben ik veel met toetsing bezig geweest, onder andere met het facultaire toetsbeleid." Met dat facultaire beleid is veel in gang gezet, volgens Nienke: "Bij Pedagogische Wetenschappen hebben we er met een kernteam naar gekeken. Wat vinden we van het beleid, wat doen we al goed, wat kan er beter? Daar is bij de opleidingen meer bewustzijn over ontstaan. Wanneer collega's een vraag hebben, weet ik ze ook beter te vertellen wat de facultaire visie is."

Wij weten misschien niet het antwoord, maar kunnen wel met je mee op zoek.

"Ik hoop dat wanneer collega's een vraag of idee hebben, ze ons aanspreken en zeggen: 'goh, wat denken jullie?' Niet omdat wij het antwoord weten, maar omdat we de tijd hebben om met je mee op zoek te gaan. Misschien hebben we via het TLC de juiste connecties om wél iets voor elkaar te krijgen!”