Jan Bransen gaf de aftrap met een aantal prikkelende vragen over wat in ieders ogen nu een TLC is of zou moeten zijn en hoe we georganiseerd zijn (of zouden moeten zijn). We hebben een naam en een passie voor onderwijs gemeen, maar er zijn veel verschillen in hoe we zijn georganiseerd, hoe we zijn gepositioneerd in de universiteit, wat we wel en wat we niet doen etc. Dit was voor alle aanwezigen heel leerzaam omdat het je blik weer verruimt op waar we voor zijn (of kunnen zijn) als TLC. Als belangrijke uitkomst van deze bijeenkomst was dat we meer van elkaar willen weten en leren over hoe je je kunt organiseren als TLC. We blijven leren!
Het liet maar weer eens zien hoe belangrijk het leren over je eigen grenzen is. Het brengt je op nieuwe ideeën, het levert nieuwe of andere perspectieven op, het zorgt er voor dat je kritisch reflecteert op wat je zelf aan het doen bent en versterkt ook het geloof in de dingen die je waardevol vindt om te doen. Zo bleek ons initiatief om Special Interest Groups (SIG’s) op te richten weer een inspiratie voor anderen. In een SIG leer je van en met elkaar en is het leren over eigen grenzen heen steeds cruciaal. We hebben al een aantal actieve SIG’s zoals een over toetsing, gamification, eXtended Reality, onderwijsonderzoek en natuurlijk ook een over interdisciplinair onderwijs.
En er staan al nieuwe SIG’s klaar om te gaan starten. Zo begint begin volgend jaar een SIG over veilig leren en werken. In een SIG kunnen docenten, onderwijsexperts en studenten samen aan de slag met complexe vraagstukken in het onderwijs waar lang niet altijd al een pasklare oplossing voor is. Je kunt je ideeën inbrengen of praten over zaken waar je tegenaan loopt, die je eens wilt uitproberen maar niet weet hoe, of waar je meer over wilt leren. Als hoogleraar werkplekleren kijk ik naar SIG’s als een mooie vorm van werkplekleren voor allerlei professionals. Daar reken ik studenten ook toe als beginnende professionals!
In haar lectorale rede van 6 oktober jongstleden beschrijft Wietske Kuijer-Siebelink nieuwe vormen van werkplekleren die nodig zijn om het onderwijsaanbod te versterken en te innoveren. Zij geeft aan dat het werken aan complexe vraagstukken vraagt om samenwerking over beroepsgrenzen heen. Maar ze zegt ook dat (leren) samenwerken complex is voor professionals. We bieden onze studenten interdisciplinair onderwijs aan om zich hierin te ontwikkelen.
Maar ook voor docenten en onderwijsprofessionals is dit grensoverschrijdend samenwerken lang niet altijd een competentie die je hebt als je eenmaal professional bent. Ook dit kun je leren en ontwikkelen. Zij pleit dan ook voor ondersteuning en scholing van onderwijsprofessionals. Ik denk dat we ook goed kunnen kijken naar wat we er al aan mogelijkheden ligt om dit grenzenloos (en grenzeloos) samenwerken verder te ontwikkelen. Een voorbeeld noemde ik al, de SIG’s van het TLC. Dus wil je over grenzen heen leren, begin een SIG!